TC-420 Programowany kontroler Led i nie tylko?
: sob sty 03, 2015 8:06 pm
Sterownik TC-420 posiada:
5 kanałów, (wspólna anoda)
Napięcie 12-24 V DC
Prąd 5x4A (20A)
Programuje się go przez dołączony do zestawu kabel usb.
instrukcja obsługi PL
Za pomocą sterownika możemy kontrolować pięć niezależnych kanałów. Dowolnie sterować jasnością np. tworzyć sceny typu zmierzch/świt, nocne.
Bez żadnej modyfikacji możemy podpiąć taśmy i moduły led (12V). Trzeba zauważyć, że taśmy led nieodpowiednio zabezpieczone w pokrywie akwarium krótko pożyją. Dużo lepsze są wodoodporne (ip68, ip67) moduły led.
Programowanie kontrolera jest banalnie proste. Za pomocą dołączonego programu możemy przygotować sobie odpowiedni plan oświetlenia. Program możemy pobrać z internetu i się pobawić przed zakupem.
Program PLed
Poniżej kilka screenów z programu:
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Kliknij obrazek, aby powiększyć
1. Mode - Możemy dodać kilka trybów pracy ( w każdym trybie do 50 zmian)
2. Time - godzina w której następuje zmiana
3. Fade - płynna zmiana świecenia
4. Jump - skokowa zmiana oświetlenia
Przykładowy program:
Możliwości:
Na forum Malawi jest opis sterowania diodami cob 10W RGB autorstwa deccorativo - Oświetlenie dla laika RGB COB od 10W
Jak również jest opis sterownika - Sterownik LED TC420
Osobiście nie odpowiadają mi diody RGB, dlatego też postanowiłem do tematu podejść inaczej.
Jako oświetlenia używam diod led 10W COB barwa 6500k oraz 10000K.
Dodatkow użyłem diod 3W blue (445-450nm) oraz 3W red (650-660nm). W ciągu dnia uzupełniają barwę białych 10W ledów o widmo najbardziej pożądane dla chlorofilu. Zaś rano, wieczorem i w nocy pozwalają tworzyć świt, zmierzch oraz nocne...
Niestety sterownik jest przeznaczony do taśm i modułów, które są fabrycznie przygotowane do pracy z napięciem 12V i posiadają rezystory ograniczające prąd.
Diody 1W 3W oraz COB (Chip on Board) powinny być zasilane stałym prądem.
Typowo: 1W - 350mA, 3W - 700mA
COB mają różny prąd i napięcie przewodzenia w zależności od struktury wewnętrznej.
Ja użyłem 10W diód o prądzie 1000mA i napięciu przewodzenia ok. 9,55V. Przy tych parametrach daje nam ok. 1000-1100 lumenów. Oczywiście niezbyt wierzę w takie deklaracje przy chińskich diodach.
Z racji iż wrogiem ledów jest temperatura postanowiłem wysterować diody na 80% mocy. Dzięki temu nie muszę walczyć z chłodzeniem, a także liczę na dłuższą żywotność ledów.
Jak to połączyć w całość?
Ze sterownika mam napięcie 12V, sterowanie jasnością odbywa się przez PWM. Jak pisałem wyżej sterownik nie kontroluje prądu jaki płynie przez diody. Użyłem więc stabilizatorów LM317 jako regulatorów prądu.
cdn...
Zasilacz
Do sterownika można użyć dowolnego zasilacza DC od 12V do 24V.
Nas najbardziej interesują zasilacze 12V, ponieważ moduły i taśmy mają właśnie takie napięcie zasilania.
Przykłady zasilaczy 12V:
12V 1,4A (można kupić już za 8zł)
Zasilacze większej mocy do 5A (koszt od 38zł)
Przy wyżej wymienionych zasilaczach często moc jest zawyżona. Większość ma bardzo cienkie przewody wyjściowe i słabe podzespoły. Nie należy obciążać ich na 100%, powinnyśmy mieć zapas mocy.
Zasilacz dużej mocy za rozsądne pieniądze.
Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie zasilacza od konsoli XBOX. Jest kilka wersji zasilacza miedzy innymi 203W, 175W, 135W. Oferują duże moce za rozsądną cenę, taki zasilacz można nabyć za ok 50 zł. Zasilacz ma wbudowany wentylator, dobre zabezpieczenia przeciwprzepięciowe oraz diodę sygnalizacyjną stan LED, a budowa ich jest solidna. Kolor żółty diody to stan oczekiwania, zielonyto poprawna praca zaś czerwony to awaria/problem.
Pewną trudnością jest złącze zasilacza, które występuje i kilku wersjach.
Aby zasilacz się uruchomił należy zewrzeć pin 8 z 7, a najlepiej je zlutować. Zasilacz ma wbudowany wentylator oraz diodę sygnalizacyjną stan LED. Kolor zielony to poprawna praca, zółty to stan oczekiwania i czerwony to problem.
Dla poprawnej pracy przy większych obciążeniach należy zewrzeć piny 1,2,3 i wyprowadzić z nich wspólną masę oraz zewrzeć piny 4,5,6 z których wyprowadzamy napięcie dodatnie.
W innych wersjach zasilacza należy sprawdzić akie są wyprowadzenia w kostce podłączeniowej.
Jest wiele różnych zasilaczy które można wykorzystać jako źródło prądu dla naszego sterownika. Zawsze należy zachować ostrożność i zdrowy rozsądek.
Diody 1W 3W oraz COB 10W.
O ile moduły i taśmy LED podłączamy bezpośrednio do sterownika to pozostałe diody potrzebują małego wstępu.
Najbardziej popularne powerledy 1W i 3W wyglądają identycznie. Diody 1W zasilamy prądem do 350mA, 3W do 700mA.
Przykładowa dioda:
Z racji dużej mocy wymagane jest chłodzenie ww diód. Temperatura jest głównym czynnikiem jaki powoduje uszkodzenie. Należy stosować pastę termoprzewodzącą, a również podstawki pcb z aluminiowym spodem. Wszystko po to by zapewnić diodzie jak najniższą temperaturę pracy, aco za tym idzie przedłużyć jej życie.
Przykładowa dioda na podstawce.
Podstawki pod diody występują w różnych wersjach:
Dioda COB 10W używana w popularnych naświetlaczach.
Jak sama nazwa wskazuje (Chip-on-Board) wewnątrz jej zamknięte jest kilka ledów połączonych w gałęzie. W zależności od ilości i sposobu połączenia wewnątrz diody te mają różne moce, napięcia i prądy przewodzenia.
Ja używam tanich chińskich diód (1000-1100lm przy napięciu 9,55V i prądzie 1000mA). Z całą pewnością lepsze są markowe diody firmy CREE, ale cena ich jest powalająca.
Do zasilania diód mocy potrzebujemy układu który będzie "pilnował" by dioda pracowała w optymalnych warunkach. Głównie chodzi o prąd diody, bo wszystko z nim jest związane. Wyspecjalizowane układy nazywamy driverami. Poniżej opiszę te które ja stosuję, wcale nie są najlepsze. Musicie wiedzieć, że jest mnóstwo innych rozwiązań. Większość firm elektronicznych prześciga się w tworzeniu układów "panujących" nad diodami.
Link do urządzenia na aliexpress
5 kanałów, (wspólna anoda)
Napięcie 12-24 V DC
Prąd 5x4A (20A)
Programuje się go przez dołączony do zestawu kabel usb.
instrukcja obsługi PL
Za pomocą sterownika możemy kontrolować pięć niezależnych kanałów. Dowolnie sterować jasnością np. tworzyć sceny typu zmierzch/świt, nocne.
Bez żadnej modyfikacji możemy podpiąć taśmy i moduły led (12V). Trzeba zauważyć, że taśmy led nieodpowiednio zabezpieczone w pokrywie akwarium krótko pożyją. Dużo lepsze są wodoodporne (ip68, ip67) moduły led.
Programowanie kontrolera jest banalnie proste. Za pomocą dołączonego programu możemy przygotować sobie odpowiedni plan oświetlenia. Program możemy pobrać z internetu i się pobawić przed zakupem.
Program PLed
Poniżej kilka screenów z programu:
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Kliknij obrazek, aby powiększyć
1. Mode - Możemy dodać kilka trybów pracy ( w każdym trybie do 50 zmian)
2. Time - godzina w której następuje zmiana
3. Fade - płynna zmiana świecenia
4. Jump - skokowa zmiana oświetlenia
Przykładowy program:
Możliwości:
Na forum Malawi jest opis sterowania diodami cob 10W RGB autorstwa deccorativo - Oświetlenie dla laika RGB COB od 10W
Jak również jest opis sterownika - Sterownik LED TC420
Osobiście nie odpowiadają mi diody RGB, dlatego też postanowiłem do tematu podejść inaczej.
Jako oświetlenia używam diod led 10W COB barwa 6500k oraz 10000K.
Dodatkow użyłem diod 3W blue (445-450nm) oraz 3W red (650-660nm). W ciągu dnia uzupełniają barwę białych 10W ledów o widmo najbardziej pożądane dla chlorofilu. Zaś rano, wieczorem i w nocy pozwalają tworzyć świt, zmierzch oraz nocne...
Niestety sterownik jest przeznaczony do taśm i modułów, które są fabrycznie przygotowane do pracy z napięciem 12V i posiadają rezystory ograniczające prąd.
Diody 1W 3W oraz COB (Chip on Board) powinny być zasilane stałym prądem.
Typowo: 1W - 350mA, 3W - 700mA
COB mają różny prąd i napięcie przewodzenia w zależności od struktury wewnętrznej.
Ja użyłem 10W diód o prądzie 1000mA i napięciu przewodzenia ok. 9,55V. Przy tych parametrach daje nam ok. 1000-1100 lumenów. Oczywiście niezbyt wierzę w takie deklaracje przy chińskich diodach.
Z racji iż wrogiem ledów jest temperatura postanowiłem wysterować diody na 80% mocy. Dzięki temu nie muszę walczyć z chłodzeniem, a także liczę na dłuższą żywotność ledów.
Jak to połączyć w całość?
Ze sterownika mam napięcie 12V, sterowanie jasnością odbywa się przez PWM. Jak pisałem wyżej sterownik nie kontroluje prądu jaki płynie przez diody. Użyłem więc stabilizatorów LM317 jako regulatorów prądu.
cdn...
Zasilacz
Do sterownika można użyć dowolnego zasilacza DC od 12V do 24V.
Nas najbardziej interesują zasilacze 12V, ponieważ moduły i taśmy mają właśnie takie napięcie zasilania.
Przykłady zasilaczy 12V:
12V 1,4A (można kupić już za 8zł)
Zasilacze większej mocy do 5A (koszt od 38zł)
Przy wyżej wymienionych zasilaczach często moc jest zawyżona. Większość ma bardzo cienkie przewody wyjściowe i słabe podzespoły. Nie należy obciążać ich na 100%, powinnyśmy mieć zapas mocy.
Zasilacz dużej mocy za rozsądne pieniądze.
Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie zasilacza od konsoli XBOX. Jest kilka wersji zasilacza miedzy innymi 203W, 175W, 135W. Oferują duże moce za rozsądną cenę, taki zasilacz można nabyć za ok 50 zł. Zasilacz ma wbudowany wentylator, dobre zabezpieczenia przeciwprzepięciowe oraz diodę sygnalizacyjną stan LED, a budowa ich jest solidna. Kolor żółty diody to stan oczekiwania, zielonyto poprawna praca zaś czerwony to awaria/problem.
Pewną trudnością jest złącze zasilacza, które występuje i kilku wersjach.
Aby zasilacz się uruchomił należy zewrzeć pin 8 z 7, a najlepiej je zlutować. Zasilacz ma wbudowany wentylator oraz diodę sygnalizacyjną stan LED. Kolor zielony to poprawna praca, zółty to stan oczekiwania i czerwony to problem.
Dla poprawnej pracy przy większych obciążeniach należy zewrzeć piny 1,2,3 i wyprowadzić z nich wspólną masę oraz zewrzeć piny 4,5,6 z których wyprowadzamy napięcie dodatnie.
W innych wersjach zasilacza należy sprawdzić akie są wyprowadzenia w kostce podłączeniowej.
Jest wiele różnych zasilaczy które można wykorzystać jako źródło prądu dla naszego sterownika. Zawsze należy zachować ostrożność i zdrowy rozsądek.
Diody 1W 3W oraz COB 10W.
O ile moduły i taśmy LED podłączamy bezpośrednio do sterownika to pozostałe diody potrzebują małego wstępu.
Najbardziej popularne powerledy 1W i 3W wyglądają identycznie. Diody 1W zasilamy prądem do 350mA, 3W do 700mA.
Przykładowa dioda:
Z racji dużej mocy wymagane jest chłodzenie ww diód. Temperatura jest głównym czynnikiem jaki powoduje uszkodzenie. Należy stosować pastę termoprzewodzącą, a również podstawki pcb z aluminiowym spodem. Wszystko po to by zapewnić diodzie jak najniższą temperaturę pracy, aco za tym idzie przedłużyć jej życie.
Przykładowa dioda na podstawce.
Podstawki pod diody występują w różnych wersjach:
Dioda COB 10W używana w popularnych naświetlaczach.
Jak sama nazwa wskazuje (Chip-on-Board) wewnątrz jej zamknięte jest kilka ledów połączonych w gałęzie. W zależności od ilości i sposobu połączenia wewnątrz diody te mają różne moce, napięcia i prądy przewodzenia.
Ja używam tanich chińskich diód (1000-1100lm przy napięciu 9,55V i prądzie 1000mA). Z całą pewnością lepsze są markowe diody firmy CREE, ale cena ich jest powalająca.
Do zasilania diód mocy potrzebujemy układu który będzie "pilnował" by dioda pracowała w optymalnych warunkach. Głównie chodzi o prąd diody, bo wszystko z nim jest związane. Wyspecjalizowane układy nazywamy driverami. Poniżej opiszę te które ja stosuję, wcale nie są najlepsze. Musicie wiedzieć, że jest mnóstwo innych rozwiązań. Większość firm elektronicznych prześciga się w tworzeniu układów "panujących" nad diodami.
Link do urządzenia na aliexpress