Filtr, dobór urządzenia.

Zaczynasz przygodę z akwarystyką? Koniecznie przeczytaj ten dział :!:
ODPOWIEDZ

Autor
matejoz

Filtr, dobór urządzenia.

#1

Post autor: matejoz »

Filtr – dobór urządzenia

Na wstępie nawiązując do rozważań w dziale filtracja chciałbym przypomnieć iż filtracja (filtr) to najważniejszy wprowadzony „z zewnątrz” (najczęściej) proces zachodzący permanentnie w akwarium a filtr to najważniejsze z urządzeń w akwarium. Można mięć akwarium bez ogrzewania, bez napowietrzania itd. ale bez filtra osobiście sobie nie wyobrażam. I podobnie jak w każdej dziedzinie życia filtr powinien by odpowiedni a nie „byle był” oraz co ważne (często popełniany błąd) powinien chodzić 24 h na dobę – bez wyjątku.

Jako że hodowałem ryby już w latach 80-tych doskonale pamiętam filtry z gąbki napędzane brzęczykiem (czy też pompkami domowej roboty) które nijak mają się do tego co można spotkać obecnie w sklepach. Myślę że dostępność wszelkiego rodzaju urządzeń pozwoli każdemu dobrać odpowiedni filtr. Przed zakupem filtra powinniśmy wiedzieć:

- jakiej wielkości zbiornik planujemy;
- jaki będzie mieć on charakter (akwarium ogólne, biotopowe, roślinne, tarliskowe, higieniczne itp.);
- jak liczną obsadę planujemy i jakiej będzie ona wymagać filtracji (mechaniczna, biologiczna, mieszana mechaniczno – biologiczna, chemiczna – vide akwarium tarliskowe, higieniczne aka kwarantannowe);
- jak i gdzie umiejscowimy nasze akwarium i co ważne (aczkolwiek ten parametr powinniśmy brać pod uwagę na końcu i pomocniczo) jakim budżetem dysponujemy.

Mając taką wiedzę na pewno uda się dobrać odpowiedni filtr. Nawiązując znowu do uwag z działu filtracja można wyróżnić następujące typy filtrów (podział prowadzony wg kryteriów odpowiednich dla tego słowotoku):

A. filtry wewnętrzne i zewnętrzne (podział chyba jasny).

Zalety filtrów wewnętrznych to łatwa instalacja, proste czynności konserwacyjne i czyszczenie, umiarkowana cena. Wady to małą wydajność, „połowiczna” filtracja biologiczna, zajmują miejsce w akwarium, szybko spada ich wydajność – zapychają się. Osobiście uważam iż dostępne w sklepach filtry wewnętrzne zapewnią wystarczającą filtrację dla zbiornika o pojemności do 100-120 litrów. Powyżej tej granicy polecam filtr kubełkowy względnie półśrodek w postaci filtra głowicowego (dużej objętości gąbka – o porowatej strukturze osadzona na głowicy wodnej tzw power head o znacznej – aczkolwiek odpowiednio dobranej - mocy). Zastosowanie większej gąbki pozwala wydłużyć czas pomiędzy kolejnymi czyszczeniami filtra (robimy to w wodzie spuszczonej z akwarium i nigdy nie za dokładnie – aby nie wybić osiadłych na gąbce bakterii). Inny typ filtra wewnętrznego – praktycznie już nie stosowanego - to filtr podżwirowy – nie polecam w żadnym przypadku.

Zalety filtrów zewnętrznych których typowym przedstawicielem jest filtr kubełkowy to możliwość doboru mediów filtrujących (patrz inny dział), nie zajmują (szpecą) miejsca w akwarium, znacznie dłuższy jest okres pomiędzy kolejnymi ich czyszczeniami, a z wad mają praktycznie tylko jedną wyższą czasami znacznie – cenę. Inne filtry zewnętrzne to filtry przesączające (kaskady, sumpy itp.) które jednak moim zdaniem z uwagi na charakter tego kącika (dla początkujących) nie wymagają szerszego omówienia. Filtry zewnętrzne zapewnią wydajną i odpowiednią filtrację dla akwariów powyżej 100-120 litrów, a powyżej 200 litrów są już koniecznością.

B. filtry zapewniające filtrację mechaniczną, biologiczną i mieszaną

W znacznym uproszczeniu można powiedzieć iż filtry wewnętrzne (gąbki zasilane brzęczykiem, wszelkiego rodzaju filtry w których zasadniczym medium filtracyjnym jest gąbka a także oparte na głowicy wodnej zapewniają wydajną filtrację mechaniczną (są przypadki że nie zapewniają nawet tej – ale to nie miejsce na antyreklamę) i czasami połowiczną filtrację biologiczną. W tym miejscu należy się odwołać do uwag zawartych w dziale filtracja i odpowiedzieć sobie na pytanie jaki rodzaj filtracji będzie wymagany w naszym akwarium. Filtry kubełkowe (przesączające np kaskady) zapewniają już permanentnie oba rodzaje filtracji (mechaniczno – biologiczną) a przy zastosowaniu odpowiednich wkładów (np. węgla) także filtrację chemiczną. Moim zdaniem tego typu filtry doskonale sprawdzą się akwariach od 120 litrów wzwyż które wymagają wydajnej filtracji obu typów (np. przy hodowli pielęgnic wszelkiego rodzaju). Jak wskazano mają one jeszcze jedną niebagatelną zaletę filtr kubełkowy (kaskadowy w ograniczonym zakresie) pozwala dobrać tak media filtrujące że jego działanie będzie stabilizować parametry wody, zmieniać je w kierunku przez nas pożądanym oraz pozwoli na działania interwencyjne np. w trakcie bądź po leczeniu ryb.

Systematyzując:

- akwarium do 100-120 l – filtr wewnętrzny, powyżej - filtr zewnętrzny;
- akwarium ogólne – zależnie od pojemności,
- biotopowe (czarne wody, rów afrykański – filtr zapewniający wydajną filtrację mechaniczno – biologiczną ..... krewetki też);
- roślinne – wydajna filtracja mechaniczna;
- tarliskowe, higieniczne – zależnie od potrzeb przy czym wyjaśnienie tych kwestii przekracza moim zdaniem ramy tego kącika;

Inne uwagi przy wyborze filtra:

- nigdy nie kupujcie kierując się tylko ceną;
- nie kupujcie nieznanych marek;
- lepiej kupić filtr na zapas niż na styk (patrz uwagi do tzw nadfiltracji w dziale filtracja);
- należy starannie rozważyć położenie filtra w akwarium (filtry wewnętrzne – względem poziomu wody oraz z uwagi na konieczność „ukrycia” filtra) bądź poza nim (filtry zewnętrzne – swobodny dostęp do urządzenia, należyte rozłożenie węży w akwarium, bezpieczeństwo itp.);
- żaden filtr nie jest urządzeniem bezobsługowym – wymagają odpowiedniego czyszczenia (patrz dział czynności pielęgnacyjne), zewnętrzne sprawdzenia szczelności i poprawności co najmniej raz na tydzień;
- żaden filtr nie zastąpi (może co najwyżej wydłużyć czas pomiędzy nimi) regularnych podmian wody;


Szczególne typy filtrów (sygnalitycznie)

A. Filtr UV który za pomocą emisji promieniowania UV eliminuje z wody szkodliwe substancje takiej jak – zarodniki glonów, bakterie, wirusy itp. Filtr ten należy umieścić w przypadku filtracji z zastosowaniem filtra zewnętrznego na wężu powrotnym do akwarium pomiędzy kubełkiem (bądż kaskadą) a wlotem wody do akwarium. W przypadku stosowania filtra wewnętrznego użycie filtra UV będzie wymaga wykonania oddzielnej instalacji doprowadzającej wodę do filtra UV i zapewniającej powrót wody do akwarium. Zastosowanie tego filtra przynosi najlepsze efekty w sytuacji „powolnego” przepływu wody przez tubę żarnika już po jej wstępnym oczyszczeniu przez filtr zasadniczy. Myślę że poza ramy tego opracowania wykracza temat – jak długo i kiedy stosować filtr UV J.
B. Skimmer tzw filtr powierzchniowy – zbiera wszelkie zanieczyszczenia unoszące się na powierzchni wody występuje najczęściej w postaci oddzielnego przedłużenie filtra wewnętrznego. Moim zdaniem w przypadku wydajnej filtracji niepotrzebny (inaczej w oczkach wodnych czy w akwariach morskich – w połączeniu z odpieniaczem białek).

Na koniec jeszcze jedna uwaga zanim założycie akwarium (i kupicie filtr) musicie wiedzieć co w nim będziecie trzymać. Mając już tę wiedzę bez trudu dobierzecie odpowiednie urządzenie filtrujące zwłaszcza że każdy z nas wiele eksperymentował i poprawiał zanim osiągnął zadowalający efekt.


jutro o pierwszym akwarium ..........
Ostatnio zmieniony ndz cze 24, 2007 8:33 pm przez matejoz, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika

Drottnar
Arcymistrz
Posty: 4189
Rejestracja: czw paź 23, 2008 9:11 pm
Lokalizacja: Saska Kępa
Płeć:

Filtr, dobór urządzenia.

#2

Post autor: Drottnar »

I jeszcze o filtrach.

-- 26 lut 2013, o 21:43 --

Oryginał: http://www.czfa.pl/viewtopic.php?f=38&t=1539" onclick="window.open(this.href);return false;
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kącik Początkującego Akwarysty”