CO2 - sprzęt (podstawy)
: czw lut 13, 2014 8:38 pm
Witam
Jako,że na forum dosyć często pojawia się temat związany z wyborem oraz sposobem montażu sprzętu CO2 postanowiłem w jednym miejscu zebrać podstawowe i ogólne informacje.
Dwutlenek węgla(CO2) w akwarystyce gaz stanowiący podstawowy i główny budulec roślin wodnych.Przez niektórych nazywany super makro To pierwszy z czynników o który powinniśmy zadbać planując akwarium w którym rośliny są na pierwszym miejscu W głównej mierze chodzi tu o roślinki bardziej wymagające.Nie wszystkie gatunki roślin wymagają stosowania dwutlenku węgla ale na zdecydowaną większość ma on bardzo pozytywny wpływ.Suplementacja przyczynia się do szybszego wzrostu,poprawy kondycji i ogólnego wyglądu roślin.Poza tym poprzez swoje zdolności do zakwaszania wody powoduje minimalizację występowania glonów.Oczywiście podawanie CO2 nie jest remedium na glony w przypadku kiedy zapominamy o innych bardzo ważnych czynnikach(światło,podłoże,nawozy itp).
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Sposoby dostarczania dwutlenku węgla do akwarium
1.Zestaw wysokociśnieniowy
Niezbędny sprzęt:
-butla wysokociśnieniowa typowo akwarystyczna np.firmy JBL lub butla przemysłowa(np.1,5kg/2kg/6kg).
Dobór butli jest uzależniony od ilości miejsca jakie posiadamy i ewentualnie walorów estetycznych.Oczywistym jest,że im większa butla tym na dłużej starcza.
Przy zakupie trzeba zwrócić uwagę na datę legalizacji(ważności). Legalizacja to kolejny wydatek i szkoda od początku popadać w dodatkowe koszta.Badanie techniczne jest ważne 10lat.Warto również sprawdzić czy butla ma podstawkę umożliwiającą postawienie w pionie.W przypadku braku,prostym sposobem jest zastosowanie redukcji kanalizacyjnej.
Miejsca w warszawie i okolicach w których można nabić butlę http://www.fawa.pl/viewtopic.php?f=22&t=3862" onclick="window.open(this.href);return false;
Butla firmy JBL
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Butla przemysłowa
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Rarytasik
Kliknij obrazek, aby powiększyć
-reduktor akwarystyczny lub przemysłowy.
W zasadzie i tu różnic jest niewiele(poza ceną ). Jest rzesza akwarystów którzy używają przemysłowe i sobie chwalą.Ja niestety nie miałem tego szczęścia i mój "przemysłowiec" był zawodny Poza tym reduktory akwarystyczne mają wbudowany dobry zaworek precyzyjny który bardzo ułatwia ustalenie żądanej dawki.
Mamy reduktory jedno i dwu zegarowe(pokazujące ciśnienie w butli i ciśnienie robocze).
Przykładowe reduktory akwarystyczne
AQUA MEDIC
Kliknij obrazek, aby powiększyć
AQUA ART
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Przykładowe reduktory przemysłowe
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Kliknij obrazek, aby powiększyć
-wężyk PU,przewód przeznaczony do pracy na wysokich ciśnieniach.Służy do połączenia ze sobą wszystkich elementów zestawu.
-zaworek przeciwzwrotny,zapobiega cofnięciu się wody do reduktora.
JBL
Kliknij obrazek, aby powiększyć
-dyfuzor,tu już jest szerokie spektrum.Do wyboru do koloru.
Zacznijmy od najprostszego czyli kostka lipowa.
JBL Areas Marin
Kliknij obrazek, aby powiększyć
lub DIY(prosta do wykonania samemu,wystarczy strzykawka i gałązka lipy)
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Dzwon
FILTUS
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Dyfuzory szklane ze spiekiem ceramicznym.
AQUA ART
Kliknij obrazek, aby powiększyć
JAPAN STYLE
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Drabinka szklana
AQUARIO
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Filtr wewnętrzny
Są akwaryści którzy do rozprowadzania gazu używają małego filtra wewnętrznego.Wystarczy wkuć się wężykiem zakończonym igłą w gąbkę.
To chyba wszystkie najpopularniejsze wewnętrzne sposobu dystrybucji CO2.
Dyfuzory wewnętrzne starajmy się umieszczać jak najniżej ze względu na najdłuższy kontakt mikro bąbelków z wodą.Dobrym sposobem jest umieszczenie dyfuzora w taki sposób aby bąbelki były porywane przez prąd wody i rozpraszane po akwarium.
Dyfuzory ze spiekiem to jedne z popularniejszych źródeł dystrybucji CO2.Do zalet należy zaliczyć przystępną cenę(zależną od firmy)i atrakcyjny wygląd.Niestety nie są pozbawione wad.Dosyć niska efektywność i częste zapychanie powodujące powstawanie coraz to większych bąbelków które to nie są w stanie rozpuścić się przed dotarciem do tafli wody.
Do czyszczenia polecam ACE,Domestos itp.Zanurzyć w roztworze,pozostawić na godzinkę.Po wyjęciu porządnie przepłukać pod bieżącą wodą.Na 100% rybom i innym stworom nic się nie stanie.
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Spójrzmy teraz na dyfuzory zewnętrzne.
Na obecną chwilę,najbardziej sprawne pod względem rozpuszczania dwutlenku węgla są wszelkiego typu reaktory.Przy dobrym reaktorze jesteśmy wstanie rozpuścić gaz w 100%. W niektórych reaktorach DIY możemy również umieścić grzałkę co skutkuje brakiem tego wątpliwej urody urządzenia w akwarium.
Wadą tego typu dyfuzorów jest konieczność posiadania filtra zewnętrznego lub pompy,cena i ograniczenie przepływu filtra(narurowy).
Przegląd kilku dyfuzorów zewnętrznych
Reaktor DIY z filtra narurowego
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Sera flore CO2 active reactor 500
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Aquatic Nature Tornado CO2
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Atomizer
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Dyfuzor przepływowy AQUARIO
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Dodatkowe elementy zestawu(opcjonalnie)
elektrozawór,urządzenie służące do załączania/wyłączania gazu.Zasilanie elektrozaworu podłączamy do timera gdzie ustawiamy czas w którym ma być podawany gaz.Najczęściej spotykana konfiguracja to załączenie na dwie godziny przed zapaleniem światła i wyłączenie tuż przed zgaśnięciem.Bardziej zaawansowana technika to zastosowanie elektrozaworu przy korzystaniu z komputera(np.Weipro). W przypadku niektórych sterowników elektrozawór jest niezbędny.
Czy warto kupić elektrozawór? Wśród akwarystów opinie są bardzo podzielone.Jedni uważają,że gaz powinien być podawany 24/24 ze względu na mniejsze wahania pH,inni są zdania,że podawanie gazu w nocy jest zbędne.Ja nie podejmuje się rozstrzygać tego sporu.
Przy wyborze elektrozaworu zwróćmy uwagę na pobór energii oraz poszukajmy informacji odnośnie grzania się danego modelu.Ze swojej strony mogę polecić elektrozawór włoskiej firmy ACL-3,5W.Przy montażu zastosujmy się do strzałki pokazującej kierunek przepływu gazu.
ACL-3,5W
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Timer mechaniczny
Kliknij obrazek, aby powiększyć
zaworek precyzyjny,urządzenie służące do precyzyjnej regulacji ilości podawanego gazu.W przypadku stosowania reduktora akwarystycznego zbędny.Gorzej sprawa wygląda przy reduktorach przemysłowych.Zastosowane w nich dławiki są zbyt mało precyzyjne by ustalić minimalny przepływ gazu.
Zaworek precyzyjny Camozzi
Kliknij obrazek, aby powiększyć
licznik bąbelków,kontrola ilości przepływającego gazu.
Szklany licznik bąbelków AQUA ART
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Licznik bąbelków JBL
Kliknij obrazek, aby powiększyć
inne,szybkozłączki,nyple,mufy,złączki itp.Akcesoria do łączenia między sobą poszczególnych elementów.
W przypadku szybkozłączek proponuje wybierać metalowe.Jednak moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem są złączki zaciskowe.
Złączka zaciskowa
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Szybkozłączka
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Nypel (stosujemy przy łączeniu zestawu "na sztywno")
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Mufa (stosujemy przy łączeniu zestawu "na sztywno")
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Większość tego typu złączy ma fabrycznie założoną podkładkę uszczelniającą.W pozostałych przypadkach do uszczelnienia gwintów używamy taśmy teflonowej lub konopi.
Po zmontowaniu zestawu należy sprawdzić szczelność.Do tego celu najprościej użyć pianki z płynu do naczyń.Powlekamy pianką wszystkie miejsca łączeniowe i obserwujemy czy nie wydostają się bąbelki gazu. Dla leniwych polecam gotowy produkt do sprawdzania szczelności
Pulsar 400ml
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Kolejność podłączenia poszczególnych elementów zestawu bardzo ładnie pokazuje schemat firmy Aquario
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Jak mierzyć zawartość dwutlenku węgla w wodzie?
Jest kilka sposobów.
Możemy policzyć znając wartości pH i KH.
Tabela
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Metoda dosyć ułomna ze względu na łatwość zafałszowania wyniku przez niezbyt dokładne testy i obecność w wodzie innych związków mających wpływ na wynik testów.
Kolejny sposób to test stały CO2(permanentny)
Test CO2 Firmy JBL
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Szklany indykator Firmy AquaArt
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Do testu powinniśmy użyć wody o twardości węglanowej(KH)=4
W przypadku testu JBL-a oprócz płynu wskaźnikowego dołączone są dwie buteleczki z dedykowaną wodą.
Pomiar polega na zmianie barwy odczynnika.Odpowiedni poziom CO2 to kolor limonkowy.
Używając testu permanentnego należy pamiętać o jego dosyć długiej reakcji na zmiany.
Jest jeszcze jeden sposób.Dosyć kontrowersyjny ze względu na to iż testerami są tu ryby.
Używając licznika bąbelków stopniowo zwiększamy ilość podawanego gazu obserwując zachowanie ryb.Momentem krytycznym jest wystąpienie przyduchy.Należy wtedy zmniejszyć ilość podawanego gazu do ostatniego ustawienie gdzie takie zachowanie nie występowało.Ważne jest aby tą metodę stosować bardzo,bardzo powoli i przy ciągłej obserwacji ryb.
Bez względu na sposób dostarczania dwutlenku węgla do akwarium pamiętajmy również o dobrej cyrkulacji.
Ważne przedawkowując,czy to przez jakiś problem techniczny czy też swoje zaniedbania możesz wysłać całą obsadę w kosmos.
2.Bimbrownia
To jedna z prostszych/tańszych(?) metod.Do zbudowania bimbrowni potrzebujemy cukru,drożdży spożywczych,wody oraz butelki/ek (np.po coli),wężyka do napowietrzania,zaworka przeciwzwrotnego,silikonu i dyfuzora(kostka lipowa).
Najpopularniejszym przepisem na zacier jest "Bitwa pod Grunwaldem' czyli 1410.Litr letniej wody,400 gram cukru,10gram drożdży.Wszystkie składniki umieszczamy w jednej butelce i porządnie mieszamy.
Schemat instalacji
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Dużym problemem tego typu instalacji jest konieczność podawania gazu w sposób ciągły(teoretycznie na noc można wyciągać dyfuzor z akwa),brak regulacji i wbrew pozorom spory koszt eksploatacji.Na wielki plus możemy zaliczyć bardzo niski koszt "aparatury"
3.Butla typu dezodorant
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Zazwyczaj do kupienia w zestawie z dzwonem.
Butla 1000ml(łał)a gazu raptem 10gr
Moim zdaniem zestaw nie warty zainteresowania.Może w mini kosteczce.Tyle,że wtedy dzwon pięknie oszpeci baniaczek.
4.Preparaty typu "węgiel w płynie"
Nawozy zawierające przyswajalne źródło węgla.Używane przez szeroką rzeszę akwarystów .Głównie zalecany do akwariów z średnią ilością światła.Poza dobroczynnemu wpływowi na rośliny posiada również właściwości glonobójcze(głównie krasnorosty).W sieci jest dużo przepisów na dawkowanie w celu unicestwienia glonów(kilkukrotne przedawkowanie). Należy jednak pamiętać,że to nie są "witaminki" dla ryb i proponuje zachować ostrożność.
Z informacji jaką można było pozyskać na zlocie Holenderskie.pl wynika,że preparaty tego typu najlepiej dozować w mniejszych dawkach a częściej(dwu/trzy krotnie w ciągu dnia). Oczywiście mowa tu o wykorzystaniu nawozu w celu dostarczenia roślinom źródła węgla.
Przykładowe preparaty
Easy-Life EasyCarbo
Kliknij obrazek, aby powiększyć
AQUA ART CARBO
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Kliknij obrazek, aby powiększyć
To chyba wszystkie,więcej lub mniej znane mi techniki dostarczania dwutlenku węgla do akwarium.
Powyższy tekst proszę traktować jako wskazówki akwarysty amatora.
Pokazany sprzęt i firmy są zupełnie przypadkowe.Na rynku jest cała masa różnego sprzętu i to każdy sam powinien zdecydować co wybiera.
Specjalne podziękowania dla kol.Akwamaniak.pl za zgodę na wykorzystanie sklepowych zdjęć.
Pozostałe zdjęcia-grafika Google.
Pozdrawiam
Jako,że na forum dosyć często pojawia się temat związany z wyborem oraz sposobem montażu sprzętu CO2 postanowiłem w jednym miejscu zebrać podstawowe i ogólne informacje.
Dwutlenek węgla(CO2) w akwarystyce gaz stanowiący podstawowy i główny budulec roślin wodnych.Przez niektórych nazywany super makro To pierwszy z czynników o który powinniśmy zadbać planując akwarium w którym rośliny są na pierwszym miejscu W głównej mierze chodzi tu o roślinki bardziej wymagające.Nie wszystkie gatunki roślin wymagają stosowania dwutlenku węgla ale na zdecydowaną większość ma on bardzo pozytywny wpływ.Suplementacja przyczynia się do szybszego wzrostu,poprawy kondycji i ogólnego wyglądu roślin.Poza tym poprzez swoje zdolności do zakwaszania wody powoduje minimalizację występowania glonów.Oczywiście podawanie CO2 nie jest remedium na glony w przypadku kiedy zapominamy o innych bardzo ważnych czynnikach(światło,podłoże,nawozy itp).
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Sposoby dostarczania dwutlenku węgla do akwarium
1.Zestaw wysokociśnieniowy
Niezbędny sprzęt:
-butla wysokociśnieniowa typowo akwarystyczna np.firmy JBL lub butla przemysłowa(np.1,5kg/2kg/6kg).
Dobór butli jest uzależniony od ilości miejsca jakie posiadamy i ewentualnie walorów estetycznych.Oczywistym jest,że im większa butla tym na dłużej starcza.
Przy zakupie trzeba zwrócić uwagę na datę legalizacji(ważności). Legalizacja to kolejny wydatek i szkoda od początku popadać w dodatkowe koszta.Badanie techniczne jest ważne 10lat.Warto również sprawdzić czy butla ma podstawkę umożliwiającą postawienie w pionie.W przypadku braku,prostym sposobem jest zastosowanie redukcji kanalizacyjnej.
Miejsca w warszawie i okolicach w których można nabić butlę http://www.fawa.pl/viewtopic.php?f=22&t=3862" onclick="window.open(this.href);return false;
Butla firmy JBL
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Butla przemysłowa
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Rarytasik
Kliknij obrazek, aby powiększyć
-reduktor akwarystyczny lub przemysłowy.
W zasadzie i tu różnic jest niewiele(poza ceną ). Jest rzesza akwarystów którzy używają przemysłowe i sobie chwalą.Ja niestety nie miałem tego szczęścia i mój "przemysłowiec" był zawodny Poza tym reduktory akwarystyczne mają wbudowany dobry zaworek precyzyjny który bardzo ułatwia ustalenie żądanej dawki.
Mamy reduktory jedno i dwu zegarowe(pokazujące ciśnienie w butli i ciśnienie robocze).
Przykładowe reduktory akwarystyczne
AQUA MEDIC
Kliknij obrazek, aby powiększyć
AQUA ART
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Przykładowe reduktory przemysłowe
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Kliknij obrazek, aby powiększyć
-wężyk PU,przewód przeznaczony do pracy na wysokich ciśnieniach.Służy do połączenia ze sobą wszystkich elementów zestawu.
-zaworek przeciwzwrotny,zapobiega cofnięciu się wody do reduktora.
JBL
Kliknij obrazek, aby powiększyć
-dyfuzor,tu już jest szerokie spektrum.Do wyboru do koloru.
Zacznijmy od najprostszego czyli kostka lipowa.
JBL Areas Marin
Kliknij obrazek, aby powiększyć
lub DIY(prosta do wykonania samemu,wystarczy strzykawka i gałązka lipy)
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Dzwon
FILTUS
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Dyfuzory szklane ze spiekiem ceramicznym.
AQUA ART
Kliknij obrazek, aby powiększyć
JAPAN STYLE
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Drabinka szklana
AQUARIO
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Filtr wewnętrzny
Są akwaryści którzy do rozprowadzania gazu używają małego filtra wewnętrznego.Wystarczy wkuć się wężykiem zakończonym igłą w gąbkę.
To chyba wszystkie najpopularniejsze wewnętrzne sposobu dystrybucji CO2.
Dyfuzory wewnętrzne starajmy się umieszczać jak najniżej ze względu na najdłuższy kontakt mikro bąbelków z wodą.Dobrym sposobem jest umieszczenie dyfuzora w taki sposób aby bąbelki były porywane przez prąd wody i rozpraszane po akwarium.
Dyfuzory ze spiekiem to jedne z popularniejszych źródeł dystrybucji CO2.Do zalet należy zaliczyć przystępną cenę(zależną od firmy)i atrakcyjny wygląd.Niestety nie są pozbawione wad.Dosyć niska efektywność i częste zapychanie powodujące powstawanie coraz to większych bąbelków które to nie są w stanie rozpuścić się przed dotarciem do tafli wody.
Do czyszczenia polecam ACE,Domestos itp.Zanurzyć w roztworze,pozostawić na godzinkę.Po wyjęciu porządnie przepłukać pod bieżącą wodą.Na 100% rybom i innym stworom nic się nie stanie.
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Spójrzmy teraz na dyfuzory zewnętrzne.
Na obecną chwilę,najbardziej sprawne pod względem rozpuszczania dwutlenku węgla są wszelkiego typu reaktory.Przy dobrym reaktorze jesteśmy wstanie rozpuścić gaz w 100%. W niektórych reaktorach DIY możemy również umieścić grzałkę co skutkuje brakiem tego wątpliwej urody urządzenia w akwarium.
Wadą tego typu dyfuzorów jest konieczność posiadania filtra zewnętrznego lub pompy,cena i ograniczenie przepływu filtra(narurowy).
Przegląd kilku dyfuzorów zewnętrznych
Reaktor DIY z filtra narurowego
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Sera flore CO2 active reactor 500
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Aquatic Nature Tornado CO2
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Atomizer
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Dyfuzor przepływowy AQUARIO
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Dodatkowe elementy zestawu(opcjonalnie)
elektrozawór,urządzenie służące do załączania/wyłączania gazu.Zasilanie elektrozaworu podłączamy do timera gdzie ustawiamy czas w którym ma być podawany gaz.Najczęściej spotykana konfiguracja to załączenie na dwie godziny przed zapaleniem światła i wyłączenie tuż przed zgaśnięciem.Bardziej zaawansowana technika to zastosowanie elektrozaworu przy korzystaniu z komputera(np.Weipro). W przypadku niektórych sterowników elektrozawór jest niezbędny.
Czy warto kupić elektrozawór? Wśród akwarystów opinie są bardzo podzielone.Jedni uważają,że gaz powinien być podawany 24/24 ze względu na mniejsze wahania pH,inni są zdania,że podawanie gazu w nocy jest zbędne.Ja nie podejmuje się rozstrzygać tego sporu.
Przy wyborze elektrozaworu zwróćmy uwagę na pobór energii oraz poszukajmy informacji odnośnie grzania się danego modelu.Ze swojej strony mogę polecić elektrozawór włoskiej firmy ACL-3,5W.Przy montażu zastosujmy się do strzałki pokazującej kierunek przepływu gazu.
ACL-3,5W
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Timer mechaniczny
Kliknij obrazek, aby powiększyć
zaworek precyzyjny,urządzenie służące do precyzyjnej regulacji ilości podawanego gazu.W przypadku stosowania reduktora akwarystycznego zbędny.Gorzej sprawa wygląda przy reduktorach przemysłowych.Zastosowane w nich dławiki są zbyt mało precyzyjne by ustalić minimalny przepływ gazu.
Zaworek precyzyjny Camozzi
Kliknij obrazek, aby powiększyć
licznik bąbelków,kontrola ilości przepływającego gazu.
Szklany licznik bąbelków AQUA ART
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Licznik bąbelków JBL
Kliknij obrazek, aby powiększyć
inne,szybkozłączki,nyple,mufy,złączki itp.Akcesoria do łączenia między sobą poszczególnych elementów.
W przypadku szybkozłączek proponuje wybierać metalowe.Jednak moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem są złączki zaciskowe.
Złączka zaciskowa
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Szybkozłączka
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Nypel (stosujemy przy łączeniu zestawu "na sztywno")
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Mufa (stosujemy przy łączeniu zestawu "na sztywno")
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Większość tego typu złączy ma fabrycznie założoną podkładkę uszczelniającą.W pozostałych przypadkach do uszczelnienia gwintów używamy taśmy teflonowej lub konopi.
Po zmontowaniu zestawu należy sprawdzić szczelność.Do tego celu najprościej użyć pianki z płynu do naczyń.Powlekamy pianką wszystkie miejsca łączeniowe i obserwujemy czy nie wydostają się bąbelki gazu. Dla leniwych polecam gotowy produkt do sprawdzania szczelności
Pulsar 400ml
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Kolejność podłączenia poszczególnych elementów zestawu bardzo ładnie pokazuje schemat firmy Aquario
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Jak mierzyć zawartość dwutlenku węgla w wodzie?
Jest kilka sposobów.
Możemy policzyć znając wartości pH i KH.
Tabela
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Metoda dosyć ułomna ze względu na łatwość zafałszowania wyniku przez niezbyt dokładne testy i obecność w wodzie innych związków mających wpływ na wynik testów.
Kolejny sposób to test stały CO2(permanentny)
Test CO2 Firmy JBL
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Szklany indykator Firmy AquaArt
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Do testu powinniśmy użyć wody o twardości węglanowej(KH)=4
W przypadku testu JBL-a oprócz płynu wskaźnikowego dołączone są dwie buteleczki z dedykowaną wodą.
Pomiar polega na zmianie barwy odczynnika.Odpowiedni poziom CO2 to kolor limonkowy.
Używając testu permanentnego należy pamiętać o jego dosyć długiej reakcji na zmiany.
Jest jeszcze jeden sposób.Dosyć kontrowersyjny ze względu na to iż testerami są tu ryby.
Używając licznika bąbelków stopniowo zwiększamy ilość podawanego gazu obserwując zachowanie ryb.Momentem krytycznym jest wystąpienie przyduchy.Należy wtedy zmniejszyć ilość podawanego gazu do ostatniego ustawienie gdzie takie zachowanie nie występowało.Ważne jest aby tą metodę stosować bardzo,bardzo powoli i przy ciągłej obserwacji ryb.
Bez względu na sposób dostarczania dwutlenku węgla do akwarium pamiętajmy również o dobrej cyrkulacji.
Ważne przedawkowując,czy to przez jakiś problem techniczny czy też swoje zaniedbania możesz wysłać całą obsadę w kosmos.
2.Bimbrownia
To jedna z prostszych/tańszych(?) metod.Do zbudowania bimbrowni potrzebujemy cukru,drożdży spożywczych,wody oraz butelki/ek (np.po coli),wężyka do napowietrzania,zaworka przeciwzwrotnego,silikonu i dyfuzora(kostka lipowa).
Najpopularniejszym przepisem na zacier jest "Bitwa pod Grunwaldem' czyli 1410.Litr letniej wody,400 gram cukru,10gram drożdży.Wszystkie składniki umieszczamy w jednej butelce i porządnie mieszamy.
Schemat instalacji
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Dużym problemem tego typu instalacji jest konieczność podawania gazu w sposób ciągły(teoretycznie na noc można wyciągać dyfuzor z akwa),brak regulacji i wbrew pozorom spory koszt eksploatacji.Na wielki plus możemy zaliczyć bardzo niski koszt "aparatury"
3.Butla typu dezodorant
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Zazwyczaj do kupienia w zestawie z dzwonem.
Butla 1000ml(łał)a gazu raptem 10gr
Moim zdaniem zestaw nie warty zainteresowania.Może w mini kosteczce.Tyle,że wtedy dzwon pięknie oszpeci baniaczek.
4.Preparaty typu "węgiel w płynie"
Nawozy zawierające przyswajalne źródło węgla.Używane przez szeroką rzeszę akwarystów .Głównie zalecany do akwariów z średnią ilością światła.Poza dobroczynnemu wpływowi na rośliny posiada również właściwości glonobójcze(głównie krasnorosty).W sieci jest dużo przepisów na dawkowanie w celu unicestwienia glonów(kilkukrotne przedawkowanie). Należy jednak pamiętać,że to nie są "witaminki" dla ryb i proponuje zachować ostrożność.
Z informacji jaką można było pozyskać na zlocie Holenderskie.pl wynika,że preparaty tego typu najlepiej dozować w mniejszych dawkach a częściej(dwu/trzy krotnie w ciągu dnia). Oczywiście mowa tu o wykorzystaniu nawozu w celu dostarczenia roślinom źródła węgla.
Przykładowe preparaty
Easy-Life EasyCarbo
Kliknij obrazek, aby powiększyć
AQUA ART CARBO
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Kliknij obrazek, aby powiększyć
To chyba wszystkie,więcej lub mniej znane mi techniki dostarczania dwutlenku węgla do akwarium.
Powyższy tekst proszę traktować jako wskazówki akwarysty amatora.
Pokazany sprzęt i firmy są zupełnie przypadkowe.Na rynku jest cała masa różnego sprzętu i to każdy sam powinien zdecydować co wybiera.
Specjalne podziękowania dla kol.Akwamaniak.pl za zgodę na wykorzystanie sklepowych zdjęć.
Pozostałe zdjęcia-grafika Google.
Pozdrawiam