Czegoś brakuje, ale nie wiem czego.

Awatar użytkownika

Autor
Drottnar
Arcymistrz
Posty: 4189
Rejestracja: czw paź 23, 2008 9:11 pm
Lokalizacja: Saska Kępa
Płeć:

Czegoś brakuje, ale nie wiem czego.

#31

Post autor: Drottnar »

Ostatni post z poprzedniej strony:

I dlatego jeszcze do Ciebie nie napisałem :D

Ale pytania są łatwe :)

Światło: 4x24W 2x24W przez 12h, 4x24W przez 10h.
Podłoże: Aqua Substrate II+
Woda: pH 7, KH 5, NO3 1, PO4 0. Innych parametrów nie mierzę.

Podmiany raz w tygodniu po 30l.

Nawożenie:
KNO3: 9,5g na 100ml wody - 2ml dziennie
K2SO4: 6,5g na 100ml wody - 2ml dziennie
KH2PO4: 9,3g na 1100ml wody - 2ml dziennie
MgSO4*7H2O: 4,1g na 200ml wody - raz w tygodniu po podmianie
EasyLife Profito: 2ml dziennie

Fotki roślin strzelę dzisiaj i wrzucę tutaj.

-- 4 lut 2013, o 14:29 --

Dzisiaj też zrobię testy, bo to co podałem jest z 28.01.
Awatar użytkownika

2pac01
Gaduła
Posty: 167
Rejestracja: ndz maja 06, 2012 1:37 am
Lokalizacja: Kobiernice
Płeć:

Czegoś brakuje, ale nie wiem czego.

#32

Post autor: 2pac01 »

Dobra...to tak...światła masz sporo...do tego jonowymienne podłoże...wody w akwarium będzie pewnie ok 90l...nie wiem kiedy założyłeś ten zbiornik ale musisz pamiętać że podłoże aktywne chłonie fosfor w bardzo dużych ilościach...przez pierwsze miesiące możesz spokojnie podawać nawet 6-8 ppm po4 na tydzień!! a podłoże i tak wszystko wciągnie...dlatego ważne jest aby robić testy wody...zoolek to syf i jeżeli masz ich testy to wywal do kosza...do wykrywania azotu najlepsza jest IMHO sera i później jbl a do po4 koniecznie jbl...testów nie traktujemy jako wyznacznik czegokolwiek...bardziej na zasadzie jest/nie ma w wodzie danego związku...warto także test skalibrować przy użyciu odpowiedniego roztworu wzorcowego...wody podmieniaj zawsze 50%...dlatego że łatwiej się wszystko przelicza a poza tym masz duży margines na błędy i kumulacje...nawozy podawaj albo codziennie albo na przemian raz makro a raz mikro...makro podajemy a przynajmniej powinniśmy podawać rano a mikro bezwzględnie wieczorem lub rano przed zapaleniem lampy...jest to spowodowane tym że chelatory w intensywnym świetle szybciej się rozpadają co powoduje że związek nie jest dostępny już dla rośliny ale jest dostępny dla glonów...azot i fosfor są ze sobą powiązane...dozowanie rozpoczynaj zawsze od ok 15ppm no3 i 2ppm po4...następnie badaj wodę testami ale zawsze raz...w dniu podmiany chwilę przed nią...masz mieć ok 10ppm no3 i 0.5-1ppm po4...ten sposób sam sobie opracowałem i promuję go z różnych powodów...najważniejszy jest fakt że to tylko jedno badanie...wiesz wszystko a uwalnia Cię od bycia niewolnikiem testów i od ciągłych korekt...każda zmiana nawożenia makro jest widoczna dość szybko ale mikro potrzebuje min 2 tygodnie...to że coś zmieniłeś w nawożeniu i nagle po 2 dniach widzisz reakcję roślin to nie jest to reakcja na tą ostatnią zmianę a np na tą która miała miejsce przynajmniej tydzień wcześniej... co do potasu i magnezu podawaj je zawsze od razu po podmianie w pełnej tygodniowej dawce...ja nawet nie rozrabiam soli w wodzie a po prostu co tydzień odważam sobie konkretną dawkę obu soli w kubeczku, rozrabiam w wodzie z akwa i fru...i masz dużo światła więc profito powinieneś podawać minimum podstawową dawkę (0.07ppm) a nawet zwiększoną 2x...warto też pomyśleć za jakiś czas o chelacie fe tego producenta...ale to dopiero za jakiś czas...jeżeli zmieniasz nawożenie to zmieniaj zawsze jeden parametr i czekaj 2 tyg...zmienisz więcej to znów będziesz rozkminiał co spowodowało poprawę a co zaszkodziło...
Wstydzę się za praktyki stosowane na forum roslinyakwariowe.pl
Obrazek Piszę poprawnie po polsku.
Moje korzenie są na holenderskie.pl
Awatar użytkownika

Autor
Drottnar
Arcymistrz
Posty: 4189
Rejestracja: czw paź 23, 2008 9:11 pm
Lokalizacja: Saska Kępa
Płeć:

Czegoś brakuje, ale nie wiem czego.

#33

Post autor: Drottnar »

Uff, ale lektura :) Dzięki, Dwupak.

No to odpowiadam po kolei:
2pac01 pisze:nie wiem kiedy założyłeś ten zbiornik
Jakoś w czerwcu chyba. Filtr i ze 30l wody przyszło z poprzedniej aranżacji, więc start był "miękki".
2pac01 pisze:później jbl a do po4 koniecznie jbl
Na NO3, PO4 i pH mam JBL. Na KH i GH Zoolek.
2pac01 pisze:warto także test skalibrować przy użyciu odpowiedniego roztworu wzorcowego
Kolejny raz czytam o kalibracji... jak to ugryźć?
2pac01 pisze:nawozy podawaj albo codziennie albo na przemian raz makro a raz mikro
Zawsze podaję razem wieczorem. Z raz mi się zdarzyło podać rano.
2pac01 pisze:dozowanie rozpoczynaj zawsze od ok 15ppm no3 i 2ppm po4
Niestety, pojęcie ppm jest mi obce. Widziałem jakieś tam kalkulatory, ale wyniki testów, niezależnie ile leję, zawsze są takie, jak podałem w poprzednim poście.
2pac01 pisze:każda zmiana nawożenia makro jest widoczna dość szybko ale mikro potrzebuje min 2 tygodnie
Przenawożenie było PO4 a nie mikro. Mikro podaję stale tyle samo. Reakcja była błyskawiczna i ewidentnie na fosfor. Odstawienie go na dwa dni i przywrócenie nawożenia później spowodowało ponowny wzrost roślin.
2pac01 pisze:co do potasu i magnezu podawaj je zawsze od razu po podmianie w pełnej tygodniowej dawce
Tak robię z magnezem. Potas leję w codziennych dawkach bo jest we wszystkich trzech solach. Co miałbym lać jednorazowo?
2pac01 pisze:warto też pomyśleć za jakiś czas o chelacie fe tego producenta...ale to dopiero za jakiś czas...
Tzn. kiedy? Coś ma się zacząć dziać w zbiorniku?

-- 4 lut 2013, o 15:09 --

Pytania o kalibrację nie było. Znalazłem sobie: http://www.holenderskie.pl/forum/viewtopic.php?t=31308" onclick="window.open(this.href);return false;
Awatar użytkownika

2pac01
Gaduła
Posty: 167
Rejestracja: ndz maja 06, 2012 1:37 am
Lokalizacja: Kobiernice
Płeć:

Czegoś brakuje, ale nie wiem czego.

#34

Post autor: 2pac01 »

Kalibracja polega na tym aby zrobić sobie roztwór o znanym stężeniu i zbadać go testem...i tyle...jak to zrobić? najprościej przy pomocy kalkulatora spidera ...ustawiasz pojemność akwarium na 1l i ilość wody do sporządzenia nawozu na 1l a następnie dawkowanie nawozu na jedną dawkę w ilości 1ml...wprowadzasz potem do tabeli soli taką wartość aby ten 1ml podniósł zawartość w tym 1l wody i tyle ile chcesz. Przykład dla fosforu kiedy chcemy zrobić roztwór o zawartości 1ppm (ppm=mg/l) do 1l wody destylowanej dodajemy 1.5g kh2po4 i 1ml takiego roztworu podniesie w 1l wody wody poziom po4 o ok 1ppm...dokładnie o 1.05ppm ale taka dokładność i tak jest niepotrzebna. Pomocny screen:

Obrazek

potasu podawaj 20ppm na tydzień...masz wystarczającą ilość wapnia i magnezu w wodzie...
Drottnar pisze:Niestety, pojęcie ppm jest mi obce. Widziałem jakieś tam kalkulatory, ale wyniki testów, niezależnie ile leję, zawsze są takie, jak podałem w poprzednim poście.
ppm na potrzeby akwarystyki jest zamienne z mg/l...nie jest możliwe żeby poziom składników w akwarium był zawsze taki sam jeżeli zmieniasz ilość podawanych nawozów...tak jak napisałem...podawaj na tydzień 15ppm no3, 2ppm po4, 20ppm k w sumie ze wszystkich soli, 5ppm mg...za 2 tygodnie zrobisz testy przed podmianą i wtedy się skoryguje dawki w górę lub w dół w zależności od wyników...jak zwiększamy dawki makro dostosowując ich poziom do wymagań zbiornika to musimy pamiętać że rośnie również zużycie mikro...sam nawóz podstawowy można podawać do jakiejś tam wartości określanej przez producenta...dla profito jest to 140% dawki podstawowej...jeżeli zwiększysz o tyle i dalej widzisz niedobory to dokupujesz ferro i zaczynasz podawać a jeżeli pojawiają się nitki a poziom makro jest odpowiedni to zmniejszasz dawkę podstawowego mikro do ostatniej dobrej gdzie nie było glonów i również rozpoczynasz dawkowanie ferro...zawsze od minimalnej zaleconej dawki i stopniowo zwiększamy do braku widocznej poprawy lub wystąpienia glonów...

u Ciebie po zwiększeniu fosforu wystąpił pył na szybie bo nie podniosłeś poziomu azotu i załamałeś stosunek pomiędzy tymi pierwiastkami...jeżeli chcesz podać np 3ppm po4 to podaj 21 ppm azotu...to nie jest sztywna zasada bo zdarzają się wyjątki ale na pewno zwiększa margines błędu...
Wstydzę się za praktyki stosowane na forum roslinyakwariowe.pl
Obrazek Piszę poprawnie po polsku.
Moje korzenie są na holenderskie.pl
Awatar użytkownika

Autor
Drottnar
Arcymistrz
Posty: 4189
Rejestracja: czw paź 23, 2008 9:11 pm
Lokalizacja: Saska Kępa
Płeć:

Czegoś brakuje, ale nie wiem czego.

#35

Post autor: Drottnar »

To nie tak. Źle się zrozumieliśmy.
Pył mam odkąd podaję sole. Teraz już trzeci przepis podaję z własną modyfikacją i on się jako tako sprawdza, ale dalej pyli. Przenawożenie spowodowało zahamowanie wzrostu roślin i pojawienie się innych glonów niż pył.
Awatar użytkownika

2pac01
Gaduła
Posty: 167
Rejestracja: ndz maja 06, 2012 1:37 am
Lokalizacja: Kobiernice
Płeć:

Czegoś brakuje, ale nie wiem czego.

#36

Post autor: 2pac01 »

Bo wszystkie związki są ze sobą powiązane...jak zwiększasz azot to pilnuj fosforu, jak potas to i magnez itd...z tego co mi wyszło podajesz ok 10ppm no3 i 1ppm po4...za mało...2x za mało fosforu i za mało azotu przynajmniej o 5ppm...
Wstydzę się za praktyki stosowane na forum roslinyakwariowe.pl
Obrazek Piszę poprawnie po polsku.
Moje korzenie są na holenderskie.pl
Awatar użytkownika

Autor
Drottnar
Arcymistrz
Posty: 4189
Rejestracja: czw paź 23, 2008 9:11 pm
Lokalizacja: Saska Kępa
Płeć:

Czegoś brakuje, ale nie wiem czego.

#37

Post autor: Drottnar »

No to dzisiejsze wyniki przed podmianą:
pH 6,8
KH 5
GH 12
NO3 5
PO4 niewykrywalne
Awatar użytkownika

2pac01
Gaduła
Posty: 167
Rejestracja: ndz maja 06, 2012 1:37 am
Lokalizacja: Kobiernice
Płeć:

Czegoś brakuje, ale nie wiem czego.

#38

Post autor: 2pac01 »

Po4 powinieneś mieć na teście minimum 0.5ppm...azot też zwiększ...o jakieś 5ppm...
Wstydzę się za praktyki stosowane na forum roslinyakwariowe.pl
Obrazek Piszę poprawnie po polsku.
Moje korzenie są na holenderskie.pl
Awatar użytkownika

mimag
Fanatyk
Posty: 1165
Rejestracja: pt wrz 17, 2010 7:51 pm
Lokalizacja: Białołęka Warszawa
Na imię mam: Michał
Płeć:

Czegoś brakuje, ale nie wiem czego.

#39

Post autor: mimag »

2pac01 pisze:co do potasu i magnezu podawaj je zawsze od razu po podmianie w pełnej tygodniowej dawce.
jak to rozumiec? moje makro to kno3, mgso4, k2so4 i kh2po4. Dajesz od razu po podmiance k2so4 i mgso4 a reszte czyli kno3 i kh2po4 w ciagu tygodnia regularnie?
100x40x50 JUWEL RIO 180
Awatar użytkownika

Autor
Drottnar
Arcymistrz
Posty: 4189
Rejestracja: czw paź 23, 2008 9:11 pm
Lokalizacja: Saska Kępa
Płeć:

Czegoś brakuje, ale nie wiem czego.

#40

Post autor: Drottnar »

Dwupak, ale ja nie jestem w stanie podbić fosforu! Nawet jak przedawkowałem lejąc "koncentrat" miałem 0. Podłoże wszystko wżera.
Awatar użytkownika

2pac01
Gaduła
Posty: 167
Rejestracja: ndz maja 06, 2012 1:37 am
Lokalizacja: Kobiernice
Płeć:

Czegoś brakuje, ale nie wiem czego.

#41

Post autor: 2pac01 »

Dokładnie tak...a najlepiej wywalcie też KNO3 i zastąpcie go podrabianym aqua rebel special N (przepis w sieci) czyli mieszaniną różnych saletr i NH4NO3...ja polecam stosowanie jako źródła azotu NH4HCO3 znanego szerzej jako amoniak do pieczenia...rośliny praktycznie nie potrzebują zużywać energii aby go przyswoić a poza tym stymuluje rozwój bakterii nitryfikacyjnych...każdy markowy azot ma w sobie ten związek...i jeszcze jedno...jeżeli nie będziecie podawać KNO3 i K2SO4 i zamienicie źródło potasu na KCL to rośliny Wam tylko podziękują...
Drottnar pisze:Dwupak, ale ja nie jestem w stanie podbić fosforu! Nawet jak przedawkowałem lejąc "koncentrat" miałem 0. Podłoże wszystko wżera.
no to wal ile wlezie...tak ma być...nie masz wyboru...im szybciej wysycisz podłoże tym lepiej dla Ciebie...chodzi o to że rośliny lwią część fosforu przyswajają przez korzenie...dlatego podłoża aktywne są zaprojektowane tak aby najpierw zmagazynować z kolumny wody jak największą jego ilość a potem oddać rośliną przez korzeń...podawaj nawet śmiało 1ppm dziennie i co 2 dni rób testy...jak przestanie ubywać to znak że już jest ok i wtedy ustalisz dawkę na tydzień...
Wstydzę się za praktyki stosowane na forum roslinyakwariowe.pl
Obrazek Piszę poprawnie po polsku.
Moje korzenie są na holenderskie.pl
Awatar użytkownika

Autor
Drottnar
Arcymistrz
Posty: 4189
Rejestracja: czw paź 23, 2008 9:11 pm
Lokalizacja: Saska Kępa
Płeć:

Czegoś brakuje, ale nie wiem czego.

#42

Post autor: Drottnar »

2pac01 pisze:no to wal ile wlezie...tak ma być...nie masz wyboru...im szybciej wysycisz podłoże tym lepiej dla Ciebie...chodzi o to że rośliny lwią część fosforu przyswajają przez korzenie...dlatego podłoża aktywne są zaprojektowane tak aby najpierw zmagazynować z kolumny wody jak największą jego ilość a potem oddać rośliną przez korzeń...podawaj nawet śmiało 1ppm dziennie i co 2 dni rób testy...jak przestanie ubywać to znak że już jest ok i wtedy ustalisz dawkę na tydzień...
Takie podejście śmierdzi mi glonem na kilometr ;) I zahamowaniem wzrostu, albo padnięciem otosków, bo zwiększone azotany je zabiją. No, ale OK, spróbuję zwiększyć jedno i drugie i zobaczymy.
2pac01 pisze:Dokładnie tak...a najlepiej wywalcie też KNO3 i zastąpcie go podrabianym aqua rebel special N (przepis w sieci) czyli mieszaniną różnych saletr i NH4NO3...ja polecam stosowanie jako źródła azotu NH4HCO3 znanego szerzej jako amoniak do pieczenia...rośliny praktycznie nie potrzebują zużywać energii aby go przyswoić a poza tym stymuluje rozwój bakterii nitryfikacyjnych...każdy markowy azot ma w sobie ten związek...i jeszcze jedno...jeżeli nie będziecie podawać KNO3 i K2SO4 i zamienicie źródło potasu na KCL to rośliny Wam tylko podziękują..
Kolego, proponujesz nam rewolucję. Nie wiem, czy jestem na nią gotów...Dlaczego sole, które proponujesz są mniej popularne od wspomnianych KNO3 i K2SO4?

-- 4 lut 2013, o 22:15 --

Podróbki aqua rebel special N jakoś na szybko nie mogę znaleźć :(

-- 4 lut 2013, o 22:16 --

A, i jeszcze jedno - czy stosowanie KCl przy kraneksie jest bezpieczne?
Ostatnio zmieniony pn lut 04, 2013 10:11 pm przez Drottnar, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika

mimag
Fanatyk
Posty: 1165
Rejestracja: pt wrz 17, 2010 7:51 pm
Lokalizacja: Białołęka Warszawa
Na imię mam: Michał
Płeć:

Czegoś brakuje, ale nie wiem czego.

#43

Post autor: mimag »

Drottnar pisze:Kolego, proponujesz nam rewolucję. Nie wiem, czy jestem na nią gotów...Dlaczego sole, które proponujesz są mniej popularne od wspomnianych KNO3 i K2SO4?
i czy jak się ktoś zdecyduje na nowe sole to sa kalkulatory aby je przeliczyć?
czy trzeba doświadczalnie próbować?
100x40x50 JUWEL RIO 180
Awatar użytkownika

Autor
Drottnar
Arcymistrz
Posty: 4189
Rejestracja: czw paź 23, 2008 9:11 pm
Lokalizacja: Saska Kępa
Płeć:

Czegoś brakuje, ale nie wiem czego.

#44

Post autor: Drottnar »

KCl da się policzyć kalkulatorem Zulixa (mój jest tutaj: https://dl.dropbox.com/u/45378412/ZULIX.xls" onclick="window.open(this.href);return false;)
Aqua Rebell Spezial N jeśli jest tym samym co Aqua Rebell Spezial też się da.
Ostatnio zmieniony pn lut 04, 2013 10:22 pm przez Drottnar, łącznie zmieniany 2 razy.

pkucaba
Miszcz
Posty: 3741
Rejestracja: śr gru 01, 2010 9:58 pm
Lokalizacja: Witolin
Na imię mam: Piotr
Płeć:

Czegoś brakuje, ale nie wiem czego.

#45

Post autor: pkucaba »

Drottnar pisze:Kolego, proponujesz nam rewolucję. Nie wiem, czy jestem na nią gotów...
Przyglądam się z zainteresowaniem. Normalnie jak zacznę kwas solny wlewać do akwarium to dopiero będzie. Ale 2pac01 całkiem z sensem prawi. Chyba tylko przekonać się będzie do tego trzeba. To jak dziecko zmusić do jedzenia flaków ;-)
Awatar użytkownika

2pac01
Gaduła
Posty: 167
Rejestracja: ndz maja 06, 2012 1:37 am
Lokalizacja: Kobiernice
Płeć:

Czegoś brakuje, ale nie wiem czego.

#46

Post autor: 2pac01 »

Kwas solny też się leje do akwa w celu zbijania ph...to nie żart a chyba najtańsza i najbardziej popularna metoda...

chcecie mieć ładne zbiorniki z wybarwionymi roślinami i dobrymi przyrostami bez wywalania grubej kasy np na wodę w pięknym opakowaniu typu ADA czy Seachem to musicie zrozumieć pewne procesy i nie bać się wyzwań...utrzymywanie fosforu nisko było popularne wiele lat temu i wynikało z niewiedzy i wyciąganiu błędnych wniosków poprzez próbę odtwarzania naturalnych warunków w sztucznym, małym akwenie przy praktycznie żadnym zapleczu technicznym (grzałka, szklany filtr napędzany pompką napowietrzającą i migocząca świetlówka :D)

do używania amoniaku namawiam bo tak długo jak ph jest poniżej 7, NH4HCO3 (kwaśny węglan amonu) nie wprowadza do zbiornika trującego amoniaku a nieszkodliwe jony amonowe...poza tym amoniak bardzo szybko się wchłania...żeby zrozumieć jego zalety zapraszam do zapoznania się z procesem nitryfikacji (warunki tlenowe) oraz denitryfikacji (warunki beztlenowe) które są podstawą teoretyczną do jego stosowania jak również z podstawami fizjologii roślin...

no ale żeby nie było na mnie to Wy zdecydujecie jaką drogą iść i ile macie samozaparcia...

co do stosowania fosforu z podłożami typu Aqua Substrat II, Prosoil, Amazonia stara i nowa, Knott itp jeszcze raz podkreślam że obowiązkowe jest podawanie dużych ilości fosforu tak aby maksymalnie szybko wysycić podłoże składnikami które potem zostaną oddane rośliną przez korzenie...tylko i wyłącznie po to stosujemy te wynalazki...tzn jest jeszcze kwestia porowatości i zasiedlania przez bakterie ale to już inna bajka...
Wstydzę się za praktyki stosowane na forum roslinyakwariowe.pl
Obrazek Piszę poprawnie po polsku.
Moje korzenie są na holenderskie.pl
Awatar użytkownika

miodek85
Bywalec
Posty: 88
Rejestracja: sob sty 19, 2013 12:18 am
Lokalizacja:
Płeć:

Czegoś brakuje, ale nie wiem czego.

#47

Post autor: miodek85 »

Dużo ciekawych wiadomości na tym forum można się dowiedzieć. Dobrze się czyta doświadczonych akwarystów :)
Akurat się składa, że mam przygodę akwarystyczną na podobnym obiekcie co Drottnar. Swędzi mnie, żeby napisać tutaj o swoich spostrzeżeniach (a raczej małych problemach), ale nie wiem czy powinienem się podpinać pod ten temat czy zakładać n-ty temat podobny do tego. Wybrałem pierwszy wariant i się podpinam :D (mam nadzieję, że autor się nie obrazi ;) )
Może się przydadzą moje spostrzeżenia:
Mija mi 2 tydzień od startu (dużo wody ze starego baniaka i zapuszczony filtr) i cały czas leję:
NO3 - 17ppm/tydz
PO4 - 3ppm/tydz
K - 18ppm/tydz
Mg - 6ppm/tydz
-dziś zaczynam podawać mikro
-robiłem podmianki 2x w tyg. po 40% kranówki, a teraz będzie 1 podmiana w tyg.
-CO2 "na oko" bąbluję 2-3b/s (chyba za mało).
-światło 0,8-0,9W/L niecałe 7h/dzień
-nie używam testów
Obserwacje:
1. pojawienie się czarnych kropek i ze 2 pędzelki na starych, wcześniej podniszczonych, liściach anubiasa (podejrzewam, że to krasnal).
2. pojawienie się delikatnych zielenic kolonijnych na świeżych, jasnych liściach anubiasa (chyba, że jego liście wybarwiają się tak kropkowo :roll: )
3. anubias mocno rozwija korzenie.
4. szybko rośnie glosia, hygrophila polysperma i najszybciej taka trawka łodygowa z wąskimi liśćmi układającymi się w krzyżyki (nie znalazłem jej w internecie, jest na zdjęciach w temacie o moim akwa)
5. rośliny prawie nie bąblują, oprócz anubiasa i nurzańca u których lecą bąble z miejsc uszkodzonych

Moje wnioski (nie wzorować się na nich, bo nie jestem pewien czy dobre):
a) zielenice kolonijne być może "przesiały się" z pobliskiej żabienicy, która ma kilka liści średnio zarażonych lub jest to wynik zbyt niskiego PO4 - substrat wciąga.
b) krasnal i zielenica kolonijna, czyli za wysokie NO3
c) bąblowanie tylko z uszkodzonych miejsc roślin - za niskie CO2

Skorygować coś w nawożeniu oprócz podciągnięcia PO4?
Awatar użytkownika

Autor
Drottnar
Arcymistrz
Posty: 4189
Rejestracja: czw paź 23, 2008 9:11 pm
Lokalizacja: Saska Kępa
Płeć:

Czegoś brakuje, ale nie wiem czego.

#48

Post autor: Drottnar »

Miodek, niech Ci będzie, ale jak się porady zaczną mieszać, to Cię stąd pogonię ;)
miodek85 pisze:4. szybko rośnie glosia, hygrophila polysperma i najszybciej taka trawka łodygowa z wąskimi liśćmi układającymi się w krzyżyki (nie znalazłem jej w internecie, jest na zdjęciach w temacie o moim akwa)
Didiplis diandra?
miodek85 pisze:c) bąblowanie tylko z uszkodzonych miejsc roślin - za niskie CO2
Jak masz rozpuszczane CO2? Przy tak mocnym świetle proponowałbym podbijać CO2 tak długo, aż ryby złapią przyduchę i potem zmniejszyć odrobinę do bezpiecznego poziomu.

Dwupak, napisałeś, że NH4HCO3 jest bezpieczne przy pH powyżej 7. Ja się staram utrzymywać pH poniżej 7 - podaję duże ilości CO2 (chociaż wciąż uważam, że zbyt małe). W takiej sytuacji chyba podawanie tej soli nie jest bezpieczne?
Awatar użytkownika

Hooltayos
Fanatyk
Posty: 1106
Rejestracja: śr sty 04, 2012 9:45 am
Lokalizacja: Ząbki
Płeć:

Czegoś brakuje, ale nie wiem czego.

#49

Post autor: Hooltayos »

No również muszę przyznać że teoria dość ciekawa.
Jednak aby zacząć o niej myśleć - brak mi twardych dowodów teoretycznych.
Rośliny jakoś nie umieją dziękować, po za tym każdy zbiornik jest wielkim indywiduum.
2pac - rozwiń solidnie myśl stosowania innych soli azotowych/amonowych nie zawierających potas.
Podawanie potasu całkowicie odrębnie (nie przez KNO3) ma wg mnie sens.
Awatar użytkownika

2pac01
Gaduła
Posty: 167
Rejestracja: ndz maja 06, 2012 1:37 am
Lokalizacja: Kobiernice
Płeć:

Czegoś brakuje, ale nie wiem czego.

#50

Post autor: 2pac01 »

Drottnar pisze:Dwupak, napisałeś, że NH4HCO3 jest bezpieczne przy pH powyżej 7
masz rację...dobrze że zwróciłeś mi uwagę...post już poprawiłem...chodzi oczywiście o to że PONIŻEJ ph7 NH4HCO3 jest bezpieczny dla ryb...

co do sensu używania innych soli niż te najbardziej popularne wypowiem się wieczorem...napiszę też troszkę o tym podrabianym aqua rebel'u...
miodek85 pisze:pojawienie się czarnych kropek i ze 2 pędzelki na starych, wcześniej podniszczonych, liściach anubiasa (podejrzewam, że to krasnal).
powodem są albo jakieś niedobitki z poprzedniego aranżu albo mało co2...polecam ustawianie instalacji "na przyduchę" czyli co 3-4 godziny stopniowo podkręcamy instalację co2 do momentu aż ryby wykazują pierwsze oznaki przyduchy i następnie robimy lekką korektę w dół...warto też zaopatrzyć się w test permanentny
miodek85 pisze:2. pojawienie się delikatnych zielenic kolonijnych na świeżych, jasnych liściach anubiasa (chyba, że jego liście wybarwiają się tak kropkowo :roll: )
mało fosforu...zjawisko naturalne jeżeli mamy świeże podłoże jonowymienne

dodam troszkę o tym Aqua Rebell Spezial N...będzie to post kolegi adeptmarine:

Aqua rebell Spezial N można kupić ale też jest podana receptura jak zrobić.
Receptura:
1 l wody;
25,9gr KNO3
29,5gr Ca(NO3)2x4H2O
17,6gr Mg(NO3)2x6H2O
5gr urea: CO(NH2)2
podawanie to 3ml tego nawozu na 50l, w zależności od bańki albo co dzień albo dawka zmniejszona. Ja podaje 3 dawki w tygodniu.
Aha do tego PO4 w ilości 0,25ppm na dawkę dla mojej bańki- tyle zaleca twórca ów nawozu.
Potasu wychodzi w sumie pewnie z 3ppm z nawozu, jak czasem dam kran to i 1ppm pewnie wpadnie.
W profito są jakieś ilości tez ale pewnie tyle co kot napłakał. Na razie nie widzę braków potasu.
Dodatkowym atutem jest pozbycie się SO4 z wody całkowicie, ponieważ w moim kranie jest jej stanowczo za dużo około 80ppm.
Na razie nie daję mineralizatora tylko kran od czasu do czasu jak wcześniej pisałem. Twardości są na poziomie 8GH 6KH czasem gh wzrasta do 11 przez skały. Przy nalaniu kranu skacze do 14.
Eheim jest założony na zrobioną rurkę szklaną zrobioną przez firmę której nazwy nie pamiętam i jest 16/22 ponieważ guma od eheima uszczelniajaca pasowała na tą rurkę, fakt że jest ona ciut mniejsza na 16/22 (zawsze musiałem ją uszczelniać na wężu teflonem jeszcze) Tu działa wyśmienicie.
We wrześniu mam zamiar przejść na mineralizator (mieszanka dwóch o twardościach GH 6 KH 0 i GH 8 KH 2)

a tutaj źródło cytatu i ciekawa dyskusja:

http://www.fawa.pl/viewtopic.php?f=15&t=15288&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Wstydzę się za praktyki stosowane na forum roslinyakwariowe.pl
Obrazek Piszę poprawnie po polsku.
Moje korzenie są na holenderskie.pl
Awatar użytkownika

Autor
Drottnar
Arcymistrz
Posty: 4189
Rejestracja: czw paź 23, 2008 9:11 pm
Lokalizacja: Saska Kępa
Płeć:

Re: Czegoś brakuje, ale nie wiem czego.

#51

Post autor: Drottnar »

No, to mam zdjęcia roślin. Ale nie pokażę bo nie umiem slajdszoła wrzucić ;)
Awatar użytkownika

mimag
Fanatyk
Posty: 1165
Rejestracja: pt wrz 17, 2010 7:51 pm
Lokalizacja: Białołęka Warszawa
Na imię mam: Michał
Płeć:

Czegoś brakuje, ale nie wiem czego.

#52

Post autor: mimag »

Drottnar pisze:bo nie umiem
eee tam, poprostu leniwy jestes :wink:
100x40x50 JUWEL RIO 180
Awatar użytkownika

Autor
Drottnar
Arcymistrz
Posty: 4189
Rejestracja: czw paź 23, 2008 9:11 pm
Lokalizacja: Saska Kępa
Płeć:

Re: Czegoś brakuje, ale nie wiem czego.

#53

Post autor: Drottnar »

Ja sam nie umie, pkucaby nie ma, żeby powiedział co źle robie, więc wrzucam po prostu fotky:





Edytowano: 6.02: pkucaba podpowiedział i magicznie działa, więc podmieniam zdjęcia na slajdszoł.
Ostatnio zmieniony śr lut 06, 2013 7:28 am przez Drottnar, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika

2pac01
Gaduła
Posty: 167
Rejestracja: ndz maja 06, 2012 1:37 am
Lokalizacja: Kobiernice
Płeć:

Czegoś brakuje, ale nie wiem czego.

#54

Post autor: 2pac01 »

Mało mikro...to na pewno...makro też wychodzą braki...ten zbiornik jest zagłodzony...krótkie nitki również o tym świadczą...

-- Śr lut 06, 2013 12:28 am --

Mało mikro...to na pewno...makro też wychodzą braki...ten zbiornik jest zagłodzony...krótkie nitki również o tym świadczą...
Wstydzę się za praktyki stosowane na forum roslinyakwariowe.pl
Obrazek Piszę poprawnie po polsku.
Moje korzenie są na holenderskie.pl
Awatar użytkownika

Autor
Drottnar
Arcymistrz
Posty: 4189
Rejestracja: czw paź 23, 2008 9:11 pm
Lokalizacja: Saska Kępa
Płeć:

Re: Odp: Czegoś brakuje, ale nie wiem czego.

#55

Post autor: Drottnar »

Dzisiaj dałem 3ml mikro zamiast 2ml i podwoiłem azot i fosfor. Wiem, miałem zmieniać tylko jedno, ale już poszło.

___
Wysłane z telefonu. Za ewentualne błędy przepraszam.

-- 6 lut 2013, o 22:31 --
2pac01 pisze:Mało mikro...to na pewno...makro też wychodzą braki...ten zbiornik jest zagłodzony
A możesz rozwinąć? Napisać, co wskazuje na niedobory czego. Łatwiej będzie obserwować dalej.
Awatar użytkownika

2pac01
Gaduła
Posty: 167
Rejestracja: ndz maja 06, 2012 1:37 am
Lokalizacja: Kobiernice
Płeć:

Czegoś brakuje, ale nie wiem czego.

#56

Post autor: 2pac01 »

Hmmm...ale będzie zawile bo inaczej tego nie wytłumaczę :D

wszystkie bielenia w zbiorniku to przeważnie niedobory mikro lub po prostu żelaza...z bieleniem często przy niedoborze mikro występuje także brązowienie liści lub kropki na łodygach i nienaturalny wygląd roślin jak np krótkie łodygi i dużo nowych pędów ciasno stłoczonych obok siebie ale to przy mniejszych niedoborach...nadmiar mikro objawia się zawsze glonami...nitkami długimi i pyłem na szybie i roślinach który łatwo schodzi palcem a także plamami na łodygach...niedobory magnezu, potasu i wapnia są naprawdę bardzo indywidualne...często są to bielenia i mniejszy rozmiar liści lub ich zawijanie/wywijanie...niedobór potasu powoduje dziury w liściach takie jakby poczęstować je śrutem...dużo i drobniutkie...brak krzewienia i słabe a nawet bardzo słabe korzenie...nadmiary szybko wykańczają zielsko i przeważnie objawiają się różnymi zmasowanymi brązowieniami nawet na najtwardszych gatunkach...niski wapń lub jego blokada przez potas to bardzo często bielenia brzegów roślin...azot w dużych dawkach nie wiem jak się objawia bo nigdy takowego nie miałem (a miałem i 40ppm) ale jego braki to przeważnie żółknięcie liści...mały fosfor to czarne skazy na liściach (szczególnie u heteranthery) i zielenice punktowe...niski azot i fosfor to także nienaturalne czerwone wybarwienie roślin...widzę to u Ciebie...za duży poziom fosforu wpływa źle na przyswajanie się mikro i zaczyna kręcić stożki...

-- Cz lut 07, 2013 4:11 pm --

Aaa...i nie wiem czy już pisałem ale mikro dawaj wieczorem po zgaszeniu światła lub wcześnie rano...nie powinieneś też podawać nawozów równocześnie...lepiej na zmianę codziennie coś innego...mikro zwiększaj bardzo ostrożnie...o 25% dawki wyjściowej na tydzień...bądź jak saper...wolny i dokładny
Wstydzę się za praktyki stosowane na forum roslinyakwariowe.pl
Obrazek Piszę poprawnie po polsku.
Moje korzenie są na holenderskie.pl
Awatar użytkownika

mimag
Fanatyk
Posty: 1165
Rejestracja: pt wrz 17, 2010 7:51 pm
Lokalizacja: Białołęka Warszawa
Na imię mam: Michał
Płeć:

Czegoś brakuje, ale nie wiem czego.

#57

Post autor: mimag »

A nadmiar żelaza? jak się objawia?
100x40x50 JUWEL RIO 180
Awatar użytkownika

Autor
Drottnar
Arcymistrz
Posty: 4189
Rejestracja: czw paź 23, 2008 9:11 pm
Lokalizacja: Saska Kępa
Płeć:

Czegoś brakuje, ale nie wiem czego.

#58

Post autor: Drottnar »

2pac01 pisze: przy niedoborze mikro występuje także brązowienie liści lub kropki na łodygach i nienaturalny wygląd roślin jak np krótkie łodygi i dużo nowych pędów ciasno stłoczonych obok siebie ale to przy mniejszych niedoborach
To mam na bacopie i na tym przez bacopą.
2pac01 pisze:.nadmiar mikro objawia się zawsze glonami...nitkami długimi i pyłem na szybie i roślinach
Mam pył na szybach i nitki, ale watowate na ludwigii arcuata.

Czyli mam niedobór czy nadmiar mikro? :)
2pac01 pisze:(szczególnie u heteranthery)
Tak gdzie jest światło, heterka jest zieloniutka (zapomniałem dać jej zdjęcie). Czarne dziwne cosie pojawiły się na bacopie i w głębi heterki, ale to podejrzewam, że brak światła.
2pac01 pisze:niski azot i fosfor to także nienaturalne czerwone wybarwienie roślin...widzę to u Ciebie
Hmm, które są nienaturalnie czerwone?

Gwiazda (że też znowu zapomniałem nazwy) jest też zielona. Wydaje mi się, że to białe to efekt silnego światła...

-- 7 lut 2013, o 15:19 --
2pac01 pisze:Aaa...i nie wiem czy już pisałem ale mikro dawaj wieczorem po zgaszeniu światła lub wcześnie rano...nie powinieneś też podawać nawozów równocześnie...lepiej na zmianę codziennie coś innego...mikro zwiększaj bardzo ostrożnie...o 25% dawki wyjściowej na tydzień...bądź jak saper...wolny i dokładny
Leję razem. Mikro i makro po zgaśnięciu światła. Taką opcję też wcześniej podawałeś :)
Mikro zwiększyłem o 50% (z 2ml do 3ml) i tak już będę lał jakiś czas.

Pył jak miałem tak mam, ale rośliny rosną. Chociaż coś mi się nie podoba.
Bacopa mi nie rośnie, podobnie rotala indica. Macrandra rośnie, ale ma cieniutke łodygi, hetera rośnie jak głupia a na ludwigii arcuata cały czas mam zielony glon - takie nitki wyglądające jak wata. Łatwe do usunięcia na szczęście.
A w rogach zbiornika mam blade, twarde kropki bardzo trudne do usunięcia.
Awatar użytkownika

2pac01
Gaduła
Posty: 167
Rejestracja: ndz maja 06, 2012 1:37 am
Lokalizacja: Kobiernice
Płeć:

Czegoś brakuje, ale nie wiem czego.

#59

Post autor: 2pac01 »

mimag pisze:A nadmiar żelaza? jak się objawia?
tak jak napisałem dla nadmiaru mikro...prawie zawsze pierwsze są glony...
Drottnar pisze:ale watowate na ludwigii arcuata.
wata to często niedobór albo zmiana mikro
Drottnar pisze:Gwiazda (że też znowu zapomniałem nazwy) jest też zielona
ja jak popatrzyłem na foto to stwierdziłem że jest biała...rotala jest nieźle wybarwiona i dlatego uważam że to mały azot/fosfor...one tak reagują...nie wiem na ile zdjęcie odwzorowuje rzeczywistość...
Wstydzę się za praktyki stosowane na forum roslinyakwariowe.pl
Obrazek Piszę poprawnie po polsku.
Moje korzenie są na holenderskie.pl
Awatar użytkownika

Autor
Drottnar
Arcymistrz
Posty: 4189
Rejestracja: czw paź 23, 2008 9:11 pm
Lokalizacja: Saska Kępa
Płeć:

Czegoś brakuje, ale nie wiem czego.

#60

Post autor: Drottnar »

2pac01 pisze:nie wiem na ile zdjęcie odwzorowuje rzeczywistość...
Jak bywasz w Wawie, to zapraszam. Chętnie na żywo omówię stan akwarium :)

-- 7 lut 2013, o 15:27 --
2pac01 pisze:wata to często niedobór albo zmiana mikro
Mikro nie zmieniałem, ale zwiększyłem dawkę.

-- 10 lut 2013, o 23:26 --

Ilość pyłu na szybie zwiększyła się. Ilośc glona na liściach też. Pojawily się intensywnie zielone glony pędzelkowate na liściach. Macrandra marnieje w oczach, Hetera i r. indica jako tako rosną. Inne rośliny bez zmian - nie rozwijają się.
Zmniejszam mikro, PO4 i NO3 pozostawiam na tym samym poziomie.

-- 10 lut 2013, o 23:31 --

A, z testów: PO4=0,05, NO3=5.
Awatar użytkownika

2pac01
Gaduła
Posty: 167
Rejestracja: ndz maja 06, 2012 1:37 am
Lokalizacja: Kobiernice
Płeć:

Czegoś brakuje, ale nie wiem czego.

#61

Post autor: 2pac01 »

Tak jak już wspomniałem...bądź jak saper...powolny...a Ty za szybko chcesz mieć dobrze...stara szkoła mówi że tak naprawdę do momentu kiedy nie ustabilizujesz poziomów makroelementów mikro lejesz bardzo delikatnie...i podnosisz delikatnie...pisałem już o tym...azot zwiększ jeszcze troszkę a fosforu sypnij śmiało...

-- Pn lut 11, 2013 12:42 am --

Aha...i jeszcze jedna sprawa...ile masz ceramiki w kubełku i jak dawno go czyściłeś?

-- Pn lut 11, 2013 12:43 am --

A to że macrandra się znominowała do wyjścia z baniaka to całkiem normalne...to strasznie rachityczny twór...
Wstydzę się za praktyki stosowane na forum roslinyakwariowe.pl
Obrazek Piszę poprawnie po polsku.
Moje korzenie są na holenderskie.pl
ODPOWIEDZ