Akwarium ~150l - Pytania (głównie oświetlenie)

Rodzaje. Ilość. Moc. Przeliczniki. Koszty.

Autor
OharaWymiatashi
Uczestnik
Posty: 43
Rejestracja: pn lis 27, 2017 8:33 am
Lokalizacja: Warszawa, Ochota
Na imię mam: Tomek

Akwarium ~150l - Pytania (głównie oświetlenie)

#1

Post autor: OharaWymiatashi »

Na wstępie napiszę, że nie będzie to pierwsze akwarium, z którym miałem do czynienia, ale na pewno jest to pierwsze akwarium, z którym zamierzam się sprawdzić na poważnie (wcześniej nie było środków, ani czasu).

Poniżej pokrótce opiszę akwarium oraz problemy z którymi się zmagam (na odpowiedziach na zaznaczone pytania najbardziej mi zależy), ale w razie gdybyście doszukali się czegoś niepokojącego od razu piszcie.

Rozmiar akwarium:
Wymiary akwarium wyniosą: D:85,5cm x S:41,0cm x W:44,0cm (wymiary zewnętrzne). Po odjęciu grubości szkła (planuję zamówić je ze szkła o grubości 8mm Optiwhite) zostaje: D:84,7cm x S:40,2cm x W:43,2cm, co z kolei daje okrągłe 147,1 litra pojemności całego baniaka.

Pytanie 1: Grubość szkła. Spotkałem wiele teorii i różnych opinii. Zależy mi aby akwarium było sztywne i żeby nie było konieczne doklejanie na dłuższych szybach wklejek. Czy grubość 8mm jest wystarczająca dla takiego baniaka. Powiem szczerze, że wole kupić akwarium grubsze i mieć spory zapas niż umacniać je na późniejszym etapie (o ile to w ogóle możliwe).

Pokrywa na akwarium:
Z uwagi na to, iż akwarium umiejscowione będzie w szafce, będzie ono przykryte wentylowaną pokrywą w której przewidziałem miejsce na panel oświetleniowy. Panel wykonany będzie oczywiście z profili aluminiowych łączonych ze sobą o łącznej wielkości 32,5cm x 79,6cm. W związku z tym, że akwarium będzie praktycznie zamknięte istnieje konieczność zastosowania "kloszy" na panele.

Pytanie 2: Przepuszczalność świetlna plexi. Bardzo dużo czasu poświęciłem na znalezienie odpowiedzi na pytanie z jakiego materiału powinienem wykonać klosz – niestety bezskutecznie. Z tego co wyczytałem plexi wykazuje właściwości zbliżone do szkła i pochłania część promieni, szczególnie tych, które mają dobry wpływ na rozwój roślin. Widziałem wiele testów różnych odcieni kloszy, ale nie dają one odpowiedzi na pytanie jakie promieniowanie i w jakim stopniu jest pochłaniane. Czy zastosowanie transparentnego plexi o grubości 1mm zda egzamin i czy są jakieś inne popularne rozwiązania albo materiały, zabezpieczające przed wilgocią oraz gwarantujące równocześnie odpowiednią przepuszczalność całego spektrum światła.

Dobór oświetlenia:
Zbiornik oświetlony zostanie diodami Power LED 1W 350mA w ilości 70szt. Od razu zaznaczę, że nie zamierzam robić w akwarium piekła i zdaję sobie sprawę, że może być to trochę za dużo, ale wolę zamontować więcej diod i później je odpowiednio przyciemnić niż zamontować zbyt mało, a następnie głowić się jak zmodyfikować cały układ. Diody zamierzam montować w następującej konfiguracji ilościowej:
- 14szt. (2x7szt.) diod Power LED Biała 6000K-6500K 1W 3,1-3,2V 350mA
- 14szt. (2x7szt.) diod Power LED Biała 7000K-7500K 1W 3,0-3,4V 350mA
- 21szt. (3x7szt.) diod Power LED Biała 8500K-10000K 1W 3,1-3,2V 350mA
- 14szt. (2x7szt.) diod Power LED White Full Spectrum 1W 3,1-3,2V 350mA
- 7szt. diod Power LED Royal Blue 1W 2,9-3,1 350mA

Pytanie 3: Moc oświetlenia. Akwarium ma być z założenia akwarium słodkowodnym, roślinnym, w którym pojawi się życie, ale w bardzo ograniczonym zakresie. Czy liczba i barwa 70szt. diod, o których piszę wyżej jest w moim przypadku odpowiednia (zapewnia zapas)? A może jestem w błędzie i należałoby zamontować mocniejsze oświetlenie, bądź zmienić kolorystykę?

Rozmieszczenie diod:
Diody rozmieszczę oczywiście proporcjonalnie na całej płaszczyźnie panelu. Na dzień dzisiejszy mam wstępny zarys, ale jeszcze się nie wychylam ze zrobieniem projektu, bo chciałbym potwierdzić czy dobrze kombinuję.

Podłączenie diod:
Posiadam zasilacz 187,2W; 24VDC; 7,8A i na nim planuję bazować a całym układem sterować za pomocą sterownika TC-420. Widziałem już sporo tematów poświęconych temu sterownikowi, które wiele mi wyjaśniły, ale w dalszym ciągu mam kilka pytań, dlatego pozwoliłem sobie napisać.

Diody łączyłbym sekcjami po 7szt. (szeregowo) (używając diod o tej samej barwie), tak, aby ich łączne napięcie nie przekraczało 24V. W ten sposób stworzyłbym 10 sekcji po 7 diod które następnie połączyłbym do sterownika (ewentualnie 2 sterowników jeśli zdecydowałbym się na sterowanie każdą sekcją niezależnie).

Początkowo planowałem w szeregach siedmiu diod zamontować oporniki. Przykładowo dla szeregu diod Royal Blue (7 x 3,2 = 22,4V) zastosować opornik >4,57ohm ((24V-22,4V) / 0,35A), ale tak jak wyczytałem nie do końca jest to „książkowo” (pewnie niezbyt zdrowo i bezpiecznie dla diod) więc pomysł ten wstępnie odrzuciłem.

Bazując na wiedzy zdobytej w Internecie rozrysowałem schemat poniższy schemat:

Obrazek

Pytanie 4a: Jeżeli dobrze zrozumiałem to poniższy schemat powinien być raczej poprawny, jedyna rzecz, która mnie nurtuje, to jaką wartość opornika zastosować. Spotkałem się z opcjami 3,7, 3,9 Ohm. Czy jest to wartość wyliczona dla konkretnego szeregu (konkretnych sześciu diod), czy jest to opornik, który przy tego typu podłączeniu (z użyciem LM317) powinien mieć tą stałą wartość, aby nie popłynął większy prąd?
Pytanie 4b: Czy jeżeli zastosowałbym przykładowo 4 diody zamiast siedmiu to układ będzie wyglądał tak samo czy coś się zmienia (na przykład opornik).
Pytanie 4c: Czy stabilizatory LM317 muszę dodatkowo ustawić (jak to jest w przypadku driverów) czy jest on "gotowy" do łączenia?
Pytanie 4d: Czy stabilizatory LM317 montować bezpośrednio przed diodami czy zalecacie wyprowadzić je poza panel oświetleniowy, żeby dodatkowo nie nagrzewać układu (tak planuję zrobić)?
Pytanie 4e: Czy są jeszcze jakieś rozwiązania/zamienniki (lepsze/gorsze) do LM317? Czy rozwiązanie to jest w swojej prostocie optymalne to takiego użytku? Wolę dopłacić na wstępie, parę złotych więcej i nie mieć problemów np z grzaniem układu.
Pytanie 4f: Jakiej grubości przewody zalecalibyście używać do łączenia poszczególnych elementów?
- sterownik -> stabilizatory LM317 (zasilanie) - 3,5A
- diody szeregowo w sekcjach - 0,35A
- powroty 0,7A/1.05A
Pytanie nie jest bez znaczenia, bo w panelu na pewno zrobi się całkiem spora pajęczyna.

Na schemacie oporniki oznaczyłem od R1 do R3, ale jeśli wartość powinna być stała (a skłaniam się do tego, że raczej tak), to wszędzie oczywiście będzie R1.

W związku z tym, że nie jestem elektrykiem nie linczujcie, jeśli coś pomieszałem :-)

W razie jakichkolwiek pytań postaram się w miarę moich możliwości odpowiedzieć jak najszybciej.

Będę bardzo wdzięczny za odpowiedź, bo myślę, że mam wszystko, ale nie chcę wydać pieniędzy, gdyby się okazało że wszystko jest źle :-)

eratez
Zapaleniec
Posty: 344
Rejestracja: ndz lis 20, 2016 2:42 am
Lokalizacja: Z internetów

Akwarium ~150l - Pytania (głównie oświetlenie)

#2

Post autor: eratez »

Lm nie zadziała z tym sterownikiem, za dużo led w szeregu. Rezystor wypadało by policzyć, nie tylko wartość rezystancji ale i jego moc.
Wywal te lm i zrób na Pt4115

Wojtekxxx9

Akwarium ~150l - Pytania (głównie oświetlenie)

#3

Post autor: Wojtekxxx9 »

Dodatkowo Pt4115 ma możliwość sterowania PWM. A tc420 + lm317 to jakos nie tak :-)
Przy 24v chyba mógłbyś spróbować użyć Dw8502.
Zawsze tez możesz uzyc driverow dedykowanych
Awatar użytkownika

Lech-u
Admin
Posty: 21839
Rejestracja: ndz paź 30, 2011 10:22 pm
Lokalizacja: Warszawa-Piaseczno
Na imię mam: Lech-u
Płeć:

Akwarium ~150l - Pytania (głównie oświetlenie)

#4

Post autor: Lech-u »

OharaWymiatashi pisze: pn lis 27, 2017 9:36 amCzy grubość 8mm jest wystarczająca dla takiego baniaka.
Tak.
Ja mam 160 l bez wzmocnień i szyba ma 8 mm.

Autor
OharaWymiatashi
Uczestnik
Posty: 43
Rejestracja: pn lis 27, 2017 8:33 am
Lokalizacja: Warszawa, Ochota
Na imię mam: Tomek

Akwarium ~150l - Pytania (głównie oświetlenie)

#5

Post autor: OharaWymiatashi »

Dziękuję serdecznie za odpowiedzi!

Jak wspominałem jeśli chodzi o elektronikę mam pewne deficyty w wiedzy :-) Wiem, że dzwonią, ale nie wiem gdzie :-)

Informację o połączeniu stabilizatora LM317 z opornikiem przed szeregami diod znalazłem w Internecie. Sposób ten wydał się stosunkowo prosty do wykonania stąd też pojawiła się taka koncepcja. Różnica w układach, które spotkałem, przy użyciu tego stabilizatora w połączeniu z opornikiem (wszystko sterowane TC420) polegała na tym, że tam w szeregach znajdowało się 6 diod. Liczyłem na to, że przy użyciu zasilacza 24V zdołam połączyć w ten sposób szeregi aż do 7 diod długości (nie przekraczam przecież 24V) stąd też pojawił się powyższy schemat.

---

Z układem PT4115 spotkałem się w Internecie. Często towarzyszył przy podłączeniu układów diod mocy sterowanych TC420. Nawet na forum KLIK jest sporo informacji, ale nie potrafię ich jeszcze skonsumować :-)

Problem u mnie polega na tym, że ja zlutuję wszystko, ale nie do końca wiem jak połączyć cały układ.

Główne założenia jakie mam:
- Zasilanie zasilaczem 187,2W; 24VDC; 7,8A (dość mocny, niekoniecznie chciałbym dokładać coś więcej)
- Sterowanie TC420 (będę miał do dyspozycji 2szt. - niekoniecznie muszę jednego używać - może ewentualnie wysteruje z niego część szeregów diod albo wentylatory)
- Szeregi diod po 7szt. wg wykazu ilościowego (takiej było założenie, ale może będzie trzeba zweryfikować)
- Możliwość rozbudowania całego układu o kolejne szeregi (niekoniecznie po 7 diod)
- Ponadto układ driverów / stabilizatorów schowany będzie w wentylowanej szafce pod akwarium (żeby się nie grzało pod pokrywą). Do panelu LED doprowadzone zostaną jedynie przewody zasilające szeregi i powroty do sterownika.

Nie upieram się przy LM317, a wręcz przeciwnie. Jeśli jest coś co spisze się lepiej to trzeba to zastosować.

Pytania:

1. Jeśli możecie powiedzcie mi skąd wynikają te ograniczenia do 6 diod w szeregu i czy są one również przy PT4115 (nie przekracza przecież ani napięcia 24V, ani natężenia). Nie upieram się przy 7diodach, ale mam już rozrysowany schemat rozmieszczenia i musiałbym przy takim układzie zacząć wszytko od zera.

2. Jeśli byłaby możliwość może ktoś rzuciłby okiem na poprawiony schemat.

Obrazek

3. Czy w przypadku zastosowania PT4115 muszę dodatkowo bawić się w jakieś niezależne oporniki (z tego co się orientuję to nie, ale wolę dopytać). Z tego co znalazłem muszę tylko ustawić sam układ PT4115, bo daje on możliwości różnego natężenia.

4. Czy w przypadku zastosowania PT4115 można stosować szeregi o mniejszej liczbie diod (np. 4szt.) (z tego co się orientuję jest pełna dowolność, byle nie przekroczyć napięcia).

5. Czy myślimy o tym samym? KLIK, bo szukając w Internecie PT4115 można znaleźć cuda. :)

EDIT: Zgłupiałem ja już nie wiem czego powinienem użyć. :-) Driver, którego używałem na schemacie to p4115h (schemat wskazuje inny symbol), a teraz się dopatrzyłem, że pisaliście o PT4115. Powiem szczerze że google mnie oszukało, a ja optycznie nie zobaczyłem różnicy. Schemat wzorowałem, na tym co zobaczyłem w Internecie, więc moje pytania są aktualne (ktoś robił podobną rzecz i podobno działało).
Ostatnio zmieniony pn lis 27, 2017 7:02 pm przez OharaWymiatashi, łącznie zmieniany 1 raz.

eratez
Zapaleniec
Posty: 344
Rejestracja: ndz lis 20, 2016 2:42 am
Lokalizacja: Z internetów

Akwarium ~150l - Pytania (głównie oświetlenie)

#6

Post autor: eratez »

1. 7 x 3,2V = 22,4V + ok 3V dla LMa = 25,4V dla tego 6 nie 7. PT też ma ograniczenia ze względu na nap. zasilania układu, chyba do 14led 1w
2. Chyba da się prościej, ale teraz nie mam czasu :P
3. Nie. Kupujesz to co w p.5 i tyle.
4. Tak
5. Tak. Mają też inny driver, ale teraz pisać co i jak nie mam czasu, pytaj sprzedawcę.

Autor
OharaWymiatashi
Uczestnik
Posty: 43
Rejestracja: pn lis 27, 2017 8:33 am
Lokalizacja: Warszawa, Ochota
Na imię mam: Tomek

Akwarium ~150l - Pytania (głównie oświetlenie)

#7

Post autor: OharaWymiatashi »

Wielkie, wielkie dzięki za odpowiedzi!

Może jeszcze ktoś zerknie na schemat i jeśli "ujdzie" to zaczynam się zaopatrywać. Oczywiście na schemacie zamiast PT4115 powinno być P4115H

Pozdrawiam!

eratez
Zapaleniec
Posty: 344
Rejestracja: ndz lis 20, 2016 2:42 am
Lokalizacja: Z internetów

Akwarium ~150l - Pytania (głównie oświetlenie)

#8

Post autor: eratez »

Na szybko to schemat raczej jest... hmm zły :x , ale nie mam jak teraz tego przeanalizować. Zakres napięć PWM w driverze to chyba 0-2,4v(3v) a TC nie bardzo znam ale chyba tam nie ma PWM? Na telefonie ciężko mi sprwadzić cokolwiek :(
Ostatnio zmieniony pn lis 27, 2017 7:51 pm przez eratez, łącznie zmieniany 1 raz.

Autor
OharaWymiatashi
Uczestnik
Posty: 43
Rejestracja: pn lis 27, 2017 8:33 am
Lokalizacja: Warszawa, Ochota
Na imię mam: Tomek

Akwarium ~150l - Pytania (głównie oświetlenie)

#9

Post autor: OharaWymiatashi »

Nie jest to dobra informacja, ale chęci są więc się nie załamuje. :-)

Muszę w takim razie jeszcze poczytać, ale z tego co się zorientowałem to nie wykorzystywałbym PWM na driverze tylko + i -. Sterowanie odbywałoby się za pośrednictwem TC, a driver stabilizowałby tylko prąd na 320mA.

To co piszę opieram na tym co wyczytałem w Internecie, więc może nie do końca jest to prawda.

eratez
Zapaleniec
Posty: 344
Rejestracja: ndz lis 20, 2016 2:42 am
Lokalizacja: Z internetów

Akwarium ~150l - Pytania (głównie oświetlenie)

#10

Post autor: eratez »

Właśnie o to chodzi, że nie możesz sterować jasności led przez zmianę zasilania drivera czy LM. Czyli w przypadku LMa regulacja jasności po przez zmianę rezystancji R1, nie realne ze względu na moc opornika/potencjometru. Przy zastosowaniu drivera P4cośtam regulacja jasności przez PWM (poziomy TTL??). TC chyba ma PWM ale pozomy napięć CMOS. Niech ktoś to sprawdzi bo ja się nie znam :twisted:

Wojtekxxx9

Akwarium ~150l - Pytania (głównie oświetlenie)

#11

Post autor: Wojtekxxx9 »

Pt4115 żeby chodził prawidłowo tez nie jest tak hop siup. Polecam gotowe drivery Dareltek'a. Wykonanie ich samemu jest realne ale nie dużo tańsze. Osobiście zastanawial bym sie nad driverami dedykowanymi MeanWell.
Pt4115 teoretycznie można wysterować do 1A ale wymaga dodatkowego chłodzenia. Sam Dareltek daje gwarancje na 740mA. MeenWell'e chyba do 1,5A. Juz lepsze byly by uklady Dw8501 do 1,5A lub Dw8502 do 2,5A.
Dużo prostsze uklady niż pt4115.
Mógłbyś pokusić sie o szereg 7 diodek. Z tym, ze napięcie na diodzie bedzie ok 3,05V. Właśnie dlatego przy 24V zaleca sie 6 diodek w szeregu. Dla 72 diodek potrzebowal bys 6 pt4115.
Nie baw sie na chwile obecna w łączenie tc420 z diodami. Podziel to na 2 uklady. Zaloz, ze Tc420 tylko steruje. A cala reszta jest sterowana, czyli drivery z PWM i szeregi diodek.
Kopalnią wiedzy jest temat: Pietach-Moja twórczość radosna. na forum RA
Dodano do tego postu po 1 minucie 59 sekundach
Odnośnie punktu 5. Szukaj pt4115adj

eratez
Zapaleniec
Posty: 344
Rejestracja: ndz lis 20, 2016 2:42 am
Lokalizacja: Z internetów

Akwarium ~150l - Pytania (głównie oświetlenie)

#12

Post autor: eratez »

Jak ma TC sterować? Czym? PWM w driverach od Dareltek? Na zasadzie świt zmierzch czy włącz wyłącz?
Bo jakoś mi to działać w głowie nie chce :what:

Żeby nie mieszać całkiem PT4115 to nazwa samego układu scalonego a P4cośtam to gotowy moduł drivera od Dareltek'a. Przyjmijmy że mówimy o gotowych modułach.

Wojtekxxx9

Akwarium ~150l - Pytania (głównie oświetlenie)

#13

Post autor: Wojtekxxx9 »

A nie wiem jak Tc420 działa. Nie bylem nim nigdy zainteresowany :twisted:
Dodano do tego postu po 3 minutach 1 sekundzie
Ale jezeli napięcie na wyjściach zmienia sie od 0 do 5V to jakby nie było niewiele to nie różni sie od programowanej tablicy ściemniania wiec może to pociągnąć

Autor
OharaWymiatashi
Uczestnik
Posty: 43
Rejestracja: pn lis 27, 2017 8:33 am
Lokalizacja: Warszawa, Ochota
Na imię mam: Tomek

Akwarium ~150l - Pytania (głównie oświetlenie)

#14

Post autor: OharaWymiatashi »

Przyznam się szczerze, że do końca nie rozumiem zasady działania TC. W układzie nie będę sterował jasnością świecenia poprzez pin DIMM sygnałem PWM tylko napięciowo sterownikiem TC420.

Schematy połączeń i swoją wiedzę opieram głównie na tym co znalazłem w Internecie m.in. z tego forum i RA. W jednym z tematów natknąłem się na schemat:

Obrazek

Schemat został opisany jako poprawny z jednym zastrzeżeniem, że niepotrzebnie wykorzystuje się PT4115 ze względów ekonomicznych. Taniej jest zastosować LM317 z rezystorem. LM317 z rezystorem jest dużo tańsze w zakupie, ale jest więcej pracy i straty są większe. Różnica pomiędzy moimi schematami, a tymi które znalazłem jest taka, że u mnie w szeregach jest 7 diod a na znalezionych 6. Odpowiedź dlaczego nie można użyć 7 diod przy LM317 z rezystorem już mi dał eratez. Myślałem jednak, że stosując PT będzie możliwość podłączenia dłuższych szeregów.

eratez
Zapaleniec
Posty: 344
Rejestracja: ndz lis 20, 2016 2:42 am
Lokalizacja: Z internetów

Akwarium ~150l - Pytania (głównie oświetlenie)

#15

Post autor: eratez »

Tylko napięcie w TC zmienia się w zakresie napięcia zasilania chyba czyli 0-12(24)V na pewno więcej niż 5V bo paski led by na full nie świeciły.
Wydaje mi się że TC to tylko do pasków 12/24V a do power led to arduino i innej opcji (w miare prostej i taniej) nie ma :roll:

Autor
OharaWymiatashi
Uczestnik
Posty: 43
Rejestracja: pn lis 27, 2017 8:33 am
Lokalizacja: Warszawa, Ochota
Na imię mam: Tomek

Akwarium ~150l - Pytania (głównie oświetlenie)

#16

Post autor: OharaWymiatashi »

Istnieje możliwość sterowania za pomocą TC przy użyciu PWM, ale wymaga to przerobienia samego sterownika (aby na wyjściu było <5V), co jak dla mnie może się okazać zbyt skomplikowane i chyba nie chciałbym się tego podjąć na początku przygody.

Im więcej czytam tym mniej wiem. Myślałem że to nie będzie takie skomplikowane. Już prawie wszystkie włosy straciłem.

eratez
Zapaleniec
Posty: 344
Rejestracja: ndz lis 20, 2016 2:42 am
Lokalizacja: Z internetów

Akwarium ~150l - Pytania (głównie oświetlenie)

#17

Post autor: eratez »

Tylko jak sterować napięciowo LM317 jak on ma utrzymać stały prąd na wyjściu nie zależnie od napięcia zasilania? Zrobił ktoś ten układ ze schematu i to działa? Nie ważne czy na LM czy na PT. Bo mi w głowie chyba nie działa :razz:
Dodano do tego postu po 1 minucie 39 sekundach
OharaWymiatashi pisze: pn lis 27, 2017 10:14 pmIstnieje możliwość sterowania za pomocą TC przy użyciu PWM, ale wymaga to przerobienia samego sterownika (aby na wyjściu było <5V
Czyli dobrze myślałem :mrgreen:

Wojtekxxx9

Akwarium ~150l - Pytania (głównie oświetlenie)

#18

Post autor: Wojtekxxx9 »

A właśnie da się sterować TC ale nie przez driver PWM tylko Lm317 :-)
Na Ra tak bylo. Tylko nie mam czasu sie zagłębiać. Układ na arduino to koszt 20zl żeby tym sterować

eratez
Zapaleniec
Posty: 344
Rejestracja: ndz lis 20, 2016 2:42 am
Lokalizacja: Z internetów

Akwarium ~150l - Pytania (głównie oświetlenie)

#19

Post autor: eratez »

Jak? Mam garść LM317 rezystory też i widro ledów tylko nie mam TC. Jak bym miał kasę to bym kupił ten sterownik żeby sprawdzić :P

Wojtekxxx9

Akwarium ~150l - Pytania (głównie oświetlenie)

#20

Post autor: Wojtekxxx9 »

Na RA jest opis

Autor
OharaWymiatashi
Uczestnik
Posty: 43
Rejestracja: pn lis 27, 2017 8:33 am
Lokalizacja: Warszawa, Ochota
Na imię mam: Tomek

Akwarium ~150l - Pytania (głównie oświetlenie)

#21

Post autor: OharaWymiatashi »

Na Arduino już dla mnie jest trochę za późno, bo sterowniki TC już dopłynęły do kraju.

Wzorowałem się głównie na TEJ i TEJ wypowiedzi konstruując rakietę :). Sterownika TC nie chciałbym przerabiać, bo boję się, że go zniszczę. Temat nurtuje mnie tak bardzo dlatego, że rozrysowałem już schemat rozmieszczenia na 7diod w szeregu i nie bardzo chciałem to już zmieniać, ale wygląda na to że zarówno przy LM317 jak i PT4115 będę musiał wprowadzić korekty :/
Ostatnio zmieniony pn lis 27, 2017 10:39 pm przez OharaWymiatashi, łącznie zmieniany 1 raz.

Wojtekxxx9

Akwarium ~150l - Pytania (głównie oświetlenie)

#22

Post autor: Wojtekxxx9 »

Będziesz musiał. Życie :D
Ciekawistka, arduino nano 24 drivery w podstawie obsługuje w 6 niezależnych kanałach

Autor
OharaWymiatashi
Uczestnik
Posty: 43
Rejestracja: pn lis 27, 2017 8:33 am
Lokalizacja: Warszawa, Ochota
Na imię mam: Tomek

Akwarium ~150l - Pytania (głównie oświetlenie)

#23

Post autor: OharaWymiatashi »

O Arduino też czytałem bardzo dużo, ale jednak trochę przytłoczyła mnie ilość wiedzy jaką trzeba mieć w tym zakresie (może to brzmi śmisznie, ale jak się startuje nieomalże od zera to nawet proste układy stają się skomplikowane). Myślę, że na dzień dzisiejszy o ile schemat nie zawiera błędów (poza liczbą diod) pójdę w stronę P4115H, a to da mi możliwość późniejszej stosunkowo łatwej zmiany na Arduino. Tak na prawdę układ będę miał już przygotowany, a będe musiał przelutować tylko wejścia do P4115.

eratez
Zapaleniec
Posty: 344
Rejestracja: ndz lis 20, 2016 2:42 am
Lokalizacja: Z internetów

Akwarium ~150l - Pytania (głównie oświetlenie)

#24

Post autor: eratez »

No dobra na RA twierdzą że te LMy (z 6 ledami) zadziałają z TC420 i PT niby też. Ja tego nie robiłem więc nie potwierdzę. Jak kiedyś dorwę TC420 to osobiście sprawdzę bo wszystko inne mam w piwnicy :mrgreen:
Dodano do tego postu po 2 minutach 58 sekundach
Gadaj z Wojtekxxx9 on Cię Za rękę poprowadzi z arduino. I tak będziecie sobie szli razem za rączki Wojtek arduino i Ty :what:
Awatar użytkownika

pomidor babinicz
Uczestnik
Posty: 34
Rejestracja: wt lis 07, 2017 10:27 pm
Lokalizacja: Warszawa, Wawer, Falenica
Na imię mam: Babinicz

Akwarium ~150l - Pytania (głównie oświetlenie)

#25

Post autor: pomidor babinicz »

Z ciekawości, jaki wyliczyłeś całkowity koszt belki? I ile lumenów odda?

Wojtekxxx9

Akwarium ~150l - Pytania (głównie oświetlenie)

#26

Post autor: Wojtekxxx9 »

Z Arduino to żaden problem. Dolutować zegar do kontrolera i wypuścić wyjścia do driverow. Za chyba 7zl sa plytki gdzie tylko go wciskasz a reszta na skręcane kabelki. No i jakaś przewodniczka jeszcze. Ale to tez ok 7zl.

Autor
OharaWymiatashi
Uczestnik
Posty: 43
Rejestracja: pn lis 27, 2017 8:33 am
Lokalizacja: Warszawa, Ochota
Na imię mam: Tomek

Akwarium ~150l - Pytania (głównie oświetlenie)

#27

Post autor: OharaWymiatashi »

Cześć ponownie. nie mam odpowiedzi dot. 7 diod w szeregu więc powoli zaczynam myśleć o zmianie na 6diodek.

Wcześniej planowałem:
- 14szt. (2x7szt.) diod Power LED Biała 6000K-6500K 1W 3,1-3,2V 350mA
- 14szt. (2x7szt.) diod Power LED Biała 7000K-7500K 1W 3,0-3,4V 350mA
- 21szt. (3x7szt.) diod Power LED Biała 8500K-10000K 1W 3,1-3,2V 350mA
- 14szt. (2x7szt.) diod Power LED White Full Spectrum 1W 3,1-3,2V 350mA
- 7szt. diod Power LED Royal Blue 1W 2,9-3,1 350mA

Po zmianie wyglądałoby to następująco:
- 12szt. (2x6szt.) diod Power LED Biała 6000K-6500K 1W 3,1-3,2V 350mA
- 12szt. (2x6szt.) diod Power LED Biała 7000K-7500K 1W 3,0-3,4V 350mA
- 18szt. (3x6szt.) diod Power LED Biała 8500K-10000K 1W 3,1-3,2V 350mA
- 18szt. (3x6szt.) diod Power LED White Full Spectrum 1W 3,1-3,2V 350mA
- 6szt. diod Power LED Royal Blue 1W 2,9-3,1 350mA

Łącznie 66W. Czy macie jakieś sugestie do takiego rozłożenia kolorów? Nie mam teraz dostępu do specyfikacji (pisze z telefonu), ale z tego co pamiętam to diody wszystkie poza Royal Blue dają w granicach 130lm. Łącznie tak na oko wyjdzie koło 8000lm.

Koszty nie będą małe. Cześć rzeczy mam (zasilacz profile LED itp) ale zakładając że startuje od zera: Dioda 45mil to wydatek rzędu 1,8 - 2,2 za szt. Sterownik TC420 20$ czyli ok 70zl. za szt. Driver po 7,9 za szt. Do tego zasilacz pewnie ok 80zl To pewnie największe koszty ale pozostałe podzespoły też kosztują nie mało. Kleje, profile, zaślepki, radiatory pod LEDy. Jak skończę to pewnie podlicze dokładnie koszty, ale na dzień dzisiejszy zależy mi przede wszystkim, żeby zaczac, bo wystartować nie mogę.

Wojtekxxx9

Akwarium ~150l - Pytania (głównie oświetlenie)

#28

Post autor: Wojtekxxx9 »

Jak dla mnie masz przekombinowane te kolory.
4100 WFS
6500
7500
8500
RB
A juz na pewno Royal Blue tam nie widzę. O ile sie nie mylę to niebieskie swiatlo generuje wzrost wzdłuż. Akurat osobiście wolal bym z 6-7 sztuk czerwonych dodać które generują przyrost wszerz.
Jaka barwę swiatla z tego uzyskasz to juz ogólnie zagadka.
No i drivery Pt z Tc420 to tez może byc zagadka.
Jesli jeszcze dodac do tego fakt, ze nie wiem czy TC420 może zmniejszać lub zwiększać wypełnienie konkretnego kanału, to szczerze powiedziawszy dużo zagadek sie robi.

Autor
OharaWymiatashi
Uczestnik
Posty: 43
Rejestracja: pn lis 27, 2017 8:33 am
Lokalizacja: Warszawa, Ochota
Na imię mam: Tomek

Akwarium ~150l - Pytania (głównie oświetlenie)

#29

Post autor: OharaWymiatashi »

Przy wstępnym doborze kolorów diod sugerowałem się przede wszystkim kalkulatorem:

KLIK

Rezultaty obliczeń (metoda 4):

Objętość brutto 150L
Objętość netto (wody) 124.46L
Sugerowana moc lampy ~57W
Współczynnik moc-objętość 0.46W/L
Ilość diod 6000-6500K - 10
Ilość diod 7000-7500K - 11
Ilość diod 8000-10000K - 18
Ilość diod White Full Spectrum - 13
Ilość diod Royal Blue 440 - 450nm - 5
Przewidywana jasność lampy - 5411LM
Przewidywana realna moc lampy - 57W
POWYŻSZE wyliczenia są dla 300mA więc przy 320, jakie zastosuję oraz diodach 45mil (zamiast 33/35mil) jasność lampy będzie większa

Posiadając taką wiedzę (zakładałem że szeregi będą po 7 diod) wyrównałem wartości do pełnych ciągów po 7 diod (wolałem mieć zapas, zawsze mogę przyciemnić diody).

Przy zmianie koncepcji na 6 diod w szeregu po prostu zmniejszyłem liczbę diod z 7 na 6 (ostatecznie jest to bardziej zbliżone do wyliczeń kalkulatora), ale dodałem kolejny szereg diod White Full Spectrum. Zapas w tym przypadku jest dużo mniejszy, ale razie konieczności mogę zawsze dorzucić jeszcze jeden szereg światła białego (np 3x8500 i 3x6500).

Rozwiązanie oparte na tc420 z P4115H z tego co się dowiedziałem da mi możliwość dodawania/modyfikowania szeregów używając mieszanych diod więc w razie gdyby kolorystyka była zbyt mdła zawszę mogę kilka diod 8500 podmienić czymś cieplejszym.

Diody czerwone i UV mam w domu (po kilka szt.), tak więc nawet nie musiałbym ich kupować, ale chyba ich nie użyję. Ewentualnie jako dodatkowy szereg mocno przyciemniony w nocy.

eratez
Zapaleniec
Posty: 344
Rejestracja: ndz lis 20, 2016 2:42 am
Lokalizacja: Z internetów

Akwarium ~150l - Pytania (głównie oświetlenie)

#30

Post autor: eratez »

Po przespaniu się i przemyśleniu sprawy wydaje mi się, że to co piszą na RA może zadziałać. Znaczy TC420 z LM lub PT. Nie wiem czy zgodnie ze sztuką i czy nie zaszkodzi to LMowi i PT. Jak bym miał TC to bym to sprawdził. Ale nie mam więc piszę może zadziała.
Na pewno do LM 6 ledów nie więcej :P
Jeśli chodzi o ledy to ja bym się ograniczył do 6500K i 8500K i ewentualnie WFS. Żadnych niebieskich czy czerwonych bym nie dawał, jak już koniecznie jakiś kolor to FS zamiast WFS i tyle.
Sam nie wierzę w to co napiszę, ale jak chcesz żeby było łatwiej to może paski led :razz: wtedy wszystko zadziała z TC420 bez problemu, tylko trzeba by zasilacz 12V.
Ostatnio zmieniony śr lis 29, 2017 4:34 pm przez eratez, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ