wiercenie w szkle

Wiesz jak samemu wykonać pokrywy, filtry lub masz inne ciekawe pomysły, to jest dział dla ciebie. Zrób to sam czyli Adam Słodowy radzi :) Zrobiłeś coś ciekawego ? Pochwal się, nie kryj talentu przed światem....

Autor
Dark
Gaduła
Posty: 151
Rejestracja: ndz mar 04, 2018 10:47 am
Lokalizacja: Roubaix
Na imię mam: Bożydar
Płeć:
Kontakt:

wiercenie w szkle

#1

Post autor: Dark » pn lip 02, 2018 8:47 pm

cześć.
Jeśli kogoś interesuje wiercenie otworów w szkle, to może moje doświadczenie w czymś pomoże.
Zamarzył mi się sump w akwarium 360l, niestety żadna lokalna firma nie chciała podjąć się wywiercenia otworów w moim akwarium.
postanowiłem zająć się tym sam.
Informacje zawarte w tym poście są zbiorem moich doświadczeń i rad szklarza/akwarysty z Polski, który chętnie wspierał mnie radą... byliśmy w stałym kontakcie nawet w trakcie wiercenia... słowa jakimi mnie zmotywował przed startem były bardzo motywujące, ale niestety regulamin forum zabrania cytowania takich treści :-P

więc od początku
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
zdjęcie przedstawia otwornice o średnicy 45mm czarna do drewna, srebrna do szkła.
ważne, żeby średnica otworu była zgodna z rozmiarem śrubunku. Ja w tym wypadku zamierzam użyć przelotów aqua medic 65/45
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

otwornica do szkła nie posiada wiertła prowadzącego, więc start bez użycia szablonu jest prawie niewykonalny... ale możliwy widziałem na yt :-P
szablon wykonałem z deski podłogowej w której otwornicą do drewna wykonałem otwory w dokładnie wyznaczonych miejscach
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
to bardzo ważny etap... otwór raz wywiercony podobno ciężko odwiercic :-P
pod uwagę trzeba brać to, że od przelotu będzie szła rura... więc konstrukcja szafki, czy stelaż nie może stanąć jej na drodze...
jeśli będzie więcej przelotów, to każdy w zależności od konstrukcji potrzebuje odpowiednio dużo miejsca... mój aqua medic zajmuje około 65mm mimo, że potrzebuje otworu 45mm
i podobno wytrzymałość szkła wyklucza wiercenie bliżej niż 5 cm od krawędzi :wink:
szablon przygotowałem tak, żeby po przyłożeniu do rogu akwarium wyznaczył mi pozycje otworów
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

przy wierceniu potrzebna jest woda do chłodzenia otwornicy i wypłukiwania pyłu jaki powstaje w trakcie pracy... ja użyłem wężyk akwarystyczny 4/6mm i wodę z sieci
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
miejsce pracy musi być odporne na zalanie... ja wierciłem w miejscu, gdzie kiedyś będę miał taras... szyba w której wiercimy musi mieć solidne podparcie... ja postawiłem akwarium na stelażu blacie i 10 cm styropianu, bo akurat taki miałem.

przygotowań więcej niż samego wiercenia... :-P

no i start...
wiercimy bez udaru i z wodą

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
szablon i wężyk w jednej ręce, a wiertarka w drugiej... woda na wiertło i zaczynamy. Ja robiłem to na bardzo wolnych obrotach... kiedy wiertło zagłębi się kilka milimetrów odstawiłem szablon i dalej na wolnych obrotach... robiłem częste przerwy na płukanie wyrobiska... zbiera się tam dużo proszku...
wiertarki nie trzymałem sztywno... poruszałem nią delikatnie na boki... wydawało się to pomagać w wierceniu :-P koniec wiercenia daje się wyraźnie wyczuć wtedy jeszcze bardziej zwalniałem :-P i zmniejszałem docisk wiertła.
po wywierceniu otworów i wylaniu wody z akwarium oszlifowałem otwory papierem sciernym 120...
a oto efekt mojej pracy :biggrin:
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Ostatnio zmieniony pn lip 02, 2018 8:51 pm przez Dark, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika

Miro
Arcymistrz
Posty: 4521
Rejestracja: ndz sty 13, 2013 8:29 pm
Lokalizacja: Centrum
Płeć:
Kontakt:

wiercenie w szkle

#2

Post autor: Miro » pn lip 02, 2018 8:54 pm

Bardzo ładny opis :oklaski: Na pewno się przyda.

Awatar użytkownika

Lech-u
Admin
Posty: 16999
Rejestracja: ndz paź 30, 2011 10:22 pm
Lokalizacja: Warszawa-Piaseczno
Na imię mam: Lech-u
Płeć:
Kontakt:

wiercenie w szkle

#3

Post autor: Lech-u » pn lip 02, 2018 8:56 pm

Powiedz gdzie się kupuje takie wiertła i ile to kosztuje.
Jak się mocuje do wiertarki?
Pozdrawiam serdecznie
Lech-u

Awatar użytkownika

marcinzabki29
Moderator
Posty: 10105
Rejestracja: pn kwie 13, 2015 9:15 pm
Telefon: 501124489
Lokalizacja: Ząbki
Na imię mam: Marcin
Płeć:
Kontakt:

wiercenie w szkle

#4

Post autor: marcinzabki29 » pn lip 02, 2018 9:00 pm

Potwierdzam, opis pełna profeska.
Teraz to i ja bym to zrobił - chyba.
Pozdrawiam Marcin
240 litrów ogólne Większość Brzanki
240 litrów ogólne Głownie Tęczanki
90 litrów ogólne Głównie Limki Garbatki
30 kostka Wieloplamki
30 kostka Drobniczki Jednodniówki


Autor
Dark
Gaduła
Posty: 151
Rejestracja: ndz mar 04, 2018 10:47 am
Lokalizacja: Roubaix
Na imię mam: Bożydar
Płeć:
Kontakt:

wiercenie w szkle

#5

Post autor: Dark » pn lip 02, 2018 9:05 pm

ja kupiłem to
https://www.poisson-or.com/cloche-de-pe ... -32mm.html
najtańsze jakie mieli :-P
w Polsce na allegro widziałem takie za 35zł
mocuje się jak każde inne wiertło bez sds-a
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

Awatar użytkownika

Lech-u
Admin
Posty: 16999
Rejestracja: ndz paź 30, 2011 10:22 pm
Lokalizacja: Warszawa-Piaseczno
Na imię mam: Lech-u
Płeć:
Kontakt:

wiercenie w szkle

#6

Post autor: Lech-u » pn lip 02, 2018 9:06 pm

A po co polewa się wodą?
Pozdrawiam serdecznie
Lech-u

Awatar użytkownika

Miro
Arcymistrz
Posty: 4521
Rejestracja: ndz sty 13, 2013 8:29 pm
Lokalizacja: Centrum
Płeć:
Kontakt:

wiercenie w szkle

#7

Post autor: Miro » pn lip 02, 2018 9:08 pm

Widziałem gdzieś w necie że w takie miejsce na otwór przykleja się taśmę żeby wzmocnić szkło.

Awatar użytkownika

Miro
Arcymistrz
Posty: 4521
Rejestracja: ndz sty 13, 2013 8:29 pm
Lokalizacja: Centrum
Płeć:
Kontakt:

wiercenie w szkle

#8

Post autor: Miro » pn lip 02, 2018 9:10 pm

Dark pisze:
pn lip 02, 2018 8:47 pm
przy wierceniu potrzebna jest woda do chłodzenia otwornicy i wypłukiwania pyłu jaki powstaje w trakcie pracy.


Autor
Dark
Gaduła
Posty: 151
Rejestracja: ndz mar 04, 2018 10:47 am
Lokalizacja: Roubaix
Na imię mam: Bożydar
Płeć:
Kontakt:

wiercenie w szkle

#9

Post autor: Dark » pn lip 02, 2018 9:13 pm

bo szkło i gorący metal to złe połączenie :-P wiertło bez wody mocno by się rozgrzało i oblepiło sproszkowanym szkłem... szyba by tego nie wytrzymała
Ostatnio zmieniony pn lip 02, 2018 9:13 pm przez Dark, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika

marcinzabki29
Moderator
Posty: 10105
Rejestracja: pn kwie 13, 2015 9:15 pm
Telefon: 501124489
Lokalizacja: Ząbki
Na imię mam: Marcin
Płeć:
Kontakt:

wiercenie w szkle

#10

Post autor: marcinzabki29 » pn lip 02, 2018 9:15 pm

Zapomniałeś napisać, że w akwarium była woda podczas wiercenia pierwszego otworu.
Pozdrawiam Marcin
240 litrów ogólne Większość Brzanki
240 litrów ogólne Głownie Tęczanki
90 litrów ogólne Głównie Limki Garbatki
30 kostka Wieloplamki
30 kostka Drobniczki Jednodniówki


Autor
Dark
Gaduła
Posty: 151
Rejestracja: ndz mar 04, 2018 10:47 am
Lokalizacja: Roubaix
Na imię mam: Bożydar
Płeć:
Kontakt:

wiercenie w szkle

#11

Post autor: Dark » pn lip 02, 2018 9:19 pm

Miro, może powinno tak się robić, ale ja wierciłem bez taśmy...

jeszcze co do wiertła... jest mi już zbędne... mogę przekazać je na rzecz FAWA w cenie 0zł

marcinzabki29, tak w akwarium była woda... ale nie nalewałem jej od początku... sama sie zbierała w trakcie wiercenis... :-P
Ostatnio zmieniony pn lip 02, 2018 9:23 pm przez Dark, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika

Lech-u
Admin
Posty: 16999
Rejestracja: ndz paź 30, 2011 10:22 pm
Lokalizacja: Warszawa-Piaseczno
Na imię mam: Lech-u
Płeć:
Kontakt:

wiercenie w szkle

#12

Post autor: Lech-u » pn lip 02, 2018 9:22 pm

Zrób wątek w dziale Użyczę i tam umieść info o Twoim wiertle , które chcesz użyczyć.
Pozdrawiam serdecznie
Lech-u

Awatar użytkownika

marcinzabki29
Moderator
Posty: 10105
Rejestracja: pn kwie 13, 2015 9:15 pm
Telefon: 501124489
Lokalizacja: Ząbki
Na imię mam: Marcin
Płeć:
Kontakt:

wiercenie w szkle

#13

Post autor: marcinzabki29 » pn lip 02, 2018 9:23 pm

A to sorki, tak zrozumiałem w innym wątku.
Pozdrawiam Marcin
240 litrów ogólne Większość Brzanki
240 litrów ogólne Głownie Tęczanki
90 litrów ogólne Głównie Limki Garbatki
30 kostka Wieloplamki
30 kostka Drobniczki Jednodniówki


Autor
Dark
Gaduła
Posty: 151
Rejestracja: ndz mar 04, 2018 10:47 am
Lokalizacja: Roubaix
Na imię mam: Bożydar
Płeć:
Kontakt:

wiercenie w szkle

#14

Post autor: Dark » pn lip 02, 2018 9:29 pm

No tylko z tym wiertlem jest tak, ze ono jest we Francji... A tu nikomu nie jest po drodze
Jeśli Fawa ma jakiś skarbiec... to moge ja tam przekazać wtedy każdy będzie miał do niej trochę bliżej

Awatar użytkownika

Lech-u
Admin
Posty: 16999
Rejestracja: ndz paź 30, 2011 10:22 pm
Lokalizacja: Warszawa-Piaseczno
Na imię mam: Lech-u
Płeć:
Kontakt:

wiercenie w szkle

#15

Post autor: Lech-u » pn lip 02, 2018 9:31 pm

Możesz mi przekazać w depozyt. Umieszczę ogłoszenie na FAWA.
Na PW podam Ci adres, jeśli tak chcesz.
Pozdrawiam serdecznie
Lech-u


Autor
Dark
Gaduła
Posty: 151
Rejestracja: ndz mar 04, 2018 10:47 am
Lokalizacja: Roubaix
Na imię mam: Bożydar
Płeć:
Kontakt:

wiercenie w szkle

#16

Post autor: Dark » pn lip 02, 2018 9:31 pm

Ok

Awatar użytkownika

igor255
Gaduła
Posty: 142
Rejestracja: ndz sty 11, 2015 12:22 pm
Lokalizacja: Ząbki
Na imię mam: Igor
Płeć:
Kontakt:

wiercenie w szkle

#17

Post autor: igor255 » ndz lip 29, 2018 8:51 am

Jeżeli wierci się w dnie, które stoi na styropianie to taśma nic nie da moim zdaniem, albo mało da (trzeba by przetestować). Natomiast u mnie się sprawdziła świetnie taśma typu ducktape naklejona po przeciwnej stronie szyby tylnej w miejscu wiercenia oczywiście. Otwór jest wtedy mniej postrzępiony z tej strony.
Wierciłem ostatnio w częściowo zalanym akwarium i wszystko poszło gładko :)
Ostatnio zmieniony ndz lip 29, 2018 8:52 am przez igor255, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości